Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2023 r., sygn. II OSK 202/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka Protokolant: referent stażysta Aleksandra Zbraniborska po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. R. i R. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27 sierpnia 2019 r. sygn. akt II SA/Wr 329/19 w sprawie ze skargi M. R. i R. R. na decyzję Wojewody Dolnośląskiego z dnia 21 marca 2019 r. nr O-186/19 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę wolnostojącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego z instalacjami zewnętrznymi bez przyłączy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 27 sierpnia 2019 r., II SA/Wr 329/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) we Wrocławiu oddalił skargę M. R. i R. R. na decyzję Wojewody Dolnośląskiego z 21 marca 2019 r., nr O-186/19, w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę wolnostojącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego z instalacjami zewnętrznymi bez przyłączy. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, decyzją z 14 września 2018 r., Nr 4759/2018, Prezydent Wrocławia, działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 i art. 36 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2018, poz. 1202 ze zm., uPb) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2016, poz. 1257 ze zm., K.p.a.), art. 92 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2018, poz. 995), zatwierdził projekt budowlany i udzielił A. P. (inwestor) pozwolenia na budowę, obejmującego budowę wolnostojącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego z instalacjami zewnętrznymi bez przyłączy przy ul. [...] we W. (oznaczenie geodezyjne: działka nr [...], [...], obręb [...]). Z uzasadnienia tej decyzji wynika, że w ocenie organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji projekt budowlany jest zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla wnioskowanej inwestycji w projekcie przedłożonym do zatwierdzenia zachowano obowiązującą linię zabudowy, spełniono wymagania planu odnośnie ilości miejsc postojowych dla samochodów, kąta nachylenia połaci dachowej, wymiaru pionowego budynku, ilości kondygnacji, powierzchni przeznaczonej na zieleń. Ponadto organ I instancji wyjaśnił, że inwestycja jest zgodna z przepisami techniczno-budowlanymi, szczególnie w zakresie przesłaniania, zacieniania, odległości budynku od granic działki i odprowadzania wód opadowych, a przedłożony z wnioskiem projekt budowlany jest kompletny, sporządzony przez osoby posiadające wymagane uprawnienia budowlane oraz legitymujące się aktualnymi na dzień opracowania projektu zaświadczeniami.