Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 280/19
W art. 56 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji ustawodawca wyliczył w sposób enumeratywny okoliczności zawieszenia postępowania egzekucyjnego i wyczerpująco uregulował omawianą instytucję prawa, nie pozostawiając organowi egzekucyjnemu swobody wyboru co do zawieszenia postępowania. W przepisie art. 56 § 1 pkt 5 tej ustawy nie wskazano bezpośrednio kolejnej (po określonych w art. 56 § 1 pkt 1-4) podstawy zawieszenia postępowania. Ustawa odwołuje się tu do "innych przypadków przewidzianych w ustawach". Dotyczy to takich sytuacji, gdy przepis innej ustawy zobowiązuje, bądź upoważnia organ egzekucyjny do zawieszenia postępowania. Nie budzi przy tym także wątpliwości fakt, że ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nie przewiduje instytucji obligatoryjnego zawieszenia postępowania egzekucyjnego na wniosek zobowiązanego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 12 września 2018 r. sygn. akt I SA/Gl 659/18 w sprawie ze skargi M. W. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zawieszenia postępowania egzekucyjnego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. W. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.