Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. II OSK 3662/19

W postępowaniach administracyjnych organy nadzoru budowlanego powinny dokładnie uwzględniać ustalenia faktyczne i zgromadzone dowody, przestrzegając zasad wynikających z prawomocnych wyroków sądów administracyjnych, a także nie nakładać na inwestora obowiązków, które nie są związane z istotnymi odstępstwami od pierwotnego projektu budowlanego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak (spr.) sędzia del. WSA Piotr Broda Protokolant: asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. C. i Z. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 czerwca 2019 r. sygn. akt II SA/Łd 275/19 w sprawie ze skargi A. C. na decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi z dnia 31 stycznia 2019 r. nr 34/2019 znak: WOP.7721.1228.2018.AO w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego budynku mieszkalnego 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od M. C. i Z. C. na rzecz A. C. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 19 czerwca 2019 r., II SA/Łd 275/19, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. C. na decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej ŁWINB) z dnia 31 stycznia 2019 r. w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego budynku mieszkalnego, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Wieluniu (dalej PINB) z 13 listopada 2017 r., a także postanowienie ŁWINB z 28 września 2018 r. oraz zasądził od ŁWINB na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Zaskarżoną decyzją ŁWINB na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t.Dz.U.2016.23 ze zm.; dalej k.p.a.) oraz art. 51 ust. 4 ustawy 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t.Dz.U.2017. 1332 ze zm.; dalej p.b.) – w pkt 1 uchylił decyzję PINB, którą w oparciu o art. 51 ust. 5 p.b. nakazano A. C. obcięcie okapu dachu budynku mieszkalnego na działce nr [...] i [...] w W. przy ulicy [...] wzdłuż granicy z działką [...], tak aby odległość okapu od granicy z sąsiednią działką była nie mniejsza niż 1,5 m, zgodnie z § 12 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (j.t.Dz.U.2015.1422 ze zm.; dalej: rozporządzenie) – celem doprowadzenia budowy ww. budynku mieszkalnego do stanu zgodnego z prawem pod nadzorem osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia budowlane w terminie do 31 marca 2018 r.; w pkt 2 odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego wyżej opisanego budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00