Obowiązek gminy w zakresie dowozu dzieci niepełnosprawnych - Wyrok NSA z dnia 28 października 2021 r., sygn. III OSK 3941/21
Pojęcie 'bliskości' szkoły w art. 39 ust. 4 pkt 1 Prawa oświatowego obejmuje również zdolność szkoły do realizacji zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; szkołą najbliższą jest szkoła najlepiej realizująca te zalecenia, a niekoniecznie geograficznie najbliższa.
Na użyte w art. 39 ust. 4 pkt 1 Prawa oświatowego pojęcie "bliskości" składa się nie tylko element dotyczący położenia geograficznego, tj. odległości placówki od miejsca zamieszkania niepełnosprawnego dziecka, ale również element posiadania przez daną placówkę warunków umożliwiających prawidłowe kształcenie dzieci z rozpoznanym rodzajem niepełnosprawności. Ten drugi element, winien być oceniany indywidualnie w odniesieniu do treści orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, którego zaleceń, o charakterze quasi-opinii biegłych, nie może modyfikować organ reprezentujący gminę.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia del. NSA Grzegorz Jankowski po rozpoznaniu w dniu 28 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego W Poznaniu z dnia 20 października 2020 r., sygn. akt II SA/Po 399/20 w sprawie ze skargi M.M. na czynność Prezydenta Miasta G. z dnia [...] marca 2020 r., znak: [...] w przedmiocie zapewnienia transportu do placówki oświatowej I. oddala skargę kasacyjną, II. zasądza od Prezydenta Miasta G. na rzecz M.M. kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 października 2020 r., sygn. akt II SA/Po 399/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał za bezskuteczną zaskarżoną przez M.M. czynność Prezydenta Miasta G. z dnia [...] marca 2020 r., znak: [...] w przedmiocie zapewnienia transportu do placówki oświatowej, oraz zasądził od Prezydenta Miasta G. na rzecz skarżącej kwotę 697 zł (sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.