Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2020 r., sygn. II OSK 957/20
Cudzoziemcy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 grudnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2560/19 w sprawie ze sprzeciwu A. E. od decyzji Rady do Spraw Uchodźców z dnia 5 września 2019 r., nr ... w przedmiocie pozbawienia ochrony uzupełniającej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 grudnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2560/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił sprzeciw A. E. od decyzji Rady do Spraw Uchodźców z dnia 5 września 2019 r., nr ... w przedmiocie pozbawienia ochrony uzupełniającej.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał, że zaskarżoną decyzją z 5 września 2019 r. Rada do Spraw Uchodźców, po rozpatrzeniu odwołania A. E., uchyliła decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z 9 maja 2019 r. o pozbawieniu ochrony uzupełniającej i przekazała sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.
W ocenie Sądu pierwszej instancji, organ odwoławczy prawidłowo zastosował art. 138 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2018 poz. 2096 ze zm.). Rada do Spraw Uchodźców zasadnie uchyliła decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia 9 maja 2019 r., z tej przyczyny, że organ pierwszej instancji przeprowadził postępowanie w sprawie o pozbawienie skarżącego ochrony uzupełniającej, w istocie nie zapewniając mu możliwości czynnego udziału w postępowaniu. Rada przyjęła, że wadliwe organ pierwszej instancji postanowieniem z 4 kwietnia 2019 r., odmówił skarżącemu przeglądania szeregu dokumentów umieszczonych na k. 134-137, 143-146, 168-171, 174-178, 195, 196, 229-233 tom. I, na k. 1-5, tom II oraz sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Słusznie Rada do Spraw Uchodźców przyjęła, że tak daleko idące ograniczenie prawa dostępu do akt sprawy, które nie znajduje uzasadnienia w ważnym interesie państwowym prowadzi do pozbawienia skarżącego możliwości obrony jego praw. Przy czym, należy podkreślić, że stanowisko to nie odnosiło się do odmowy przeglądania pisma z 15 lutego 2018 r. o klauzuli "tajne", gdyż w tym zakresie organ pierwszej instancji zasadnie zastosował art. 74 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego.