Wyrok NSA z dnia 24 września 2019 r., sygn. I OSK 2899/17
Uzyskanie informacji przetworzonej jest możliwe po wykazaniu przez wnioskodawcę - wezwanego do wykazania powodów, dla których spełnienie jego żądania udzielenia informacji publicznej będzie szczególnie istotne dla interesu publicznego - szczególnej istotności dla interesu publicznego udostępnienia żądanej informacji (art. 14 ust. 2 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej). W związku z tym brak podstaw do udzielenia informacji publicznej przetworzonej podmiotowi, który nie zapewnia, że zostanie ona realnie wykorzystana w celu ochrony interesu publicznego lub usprawnienia funkcjonowania organów państwa.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska- Matusiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant asystent sędziego Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 24 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 29 sierpnia 2017 r. sygn. akt II SA/Ol 183/17 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie dostępu do informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Stowarzyszenia [...] na rzecz Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 29 sierpnia 2017 r., sygn. akt II SA/Ol 183/17 oddalił skargę Stowarzyszenia [...] Polska (dalej: "skarżący", "Stowarzyszenie") na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z [...] stycznia 2017 r., nr [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
Sąd pierwszej instancji wskazał, że decyzją z [...] stycznia 2017 r., Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, utrzymał w mocy własną decyzję z [...] grudnia 2016 r., nr [...], którą odmówił Stowarzyszeniu udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej. W uzasadnieniu organ podał, że [...] listopada 2016 r. skarżący złożył wniosek o podanie strony BlP oddziału NFZ, na której udostępniona jest dokumentacja wskazana w art. 6 ust. 1 pkt 4 lit a tiret drugie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1764, dalej jako: "u.d.i.p."), tj. dokumentacja dotycząca zakończonych kontroli w okresie od 1 października 2016 r. do 31 października 2016 r. albo udostępnienie skanów tych informacji, jeżeli nie został wykonany ustawowy obowiązek ich publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej. Pismem z 9 listopada 2016 r. organ wezwał skarżącego do wykazania w terminie 14 dni, że wnioskowane informacje są szczególnie istotne dla interesu publicznego. Organ zaznaczył, że skarżący nie ustosunkował się do wezwania, mimo że wyjaśniono mu, że informacje dotyczące kontroli przeprowadzanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia dostępne są w postaci kwartalnych i rocznych zestawień na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia, w zakładce Biuletyn Informacji Publicznej NFZ, w katalogu Kontrole, pod adresem internetowym http://www.nfz.gov.pl/o-nfz/kontrole/. Skarżący został też poinformowany, że w trakcie rozpatrywania wniosku stwierdzono, że przygotowanie danych zgodnie z żądaniem jest bardzo czasochłonne oraz wymaga przeprowadzenia analizy danych zawartych w dokumentacji kontrolnej, obejmującej ponad 6000 stron. Organ skonstatował, że przygotowanie żądanych dokumentów wymaga dużego nakładu pracy i czasu, w tym wyselekcjonowania żądanych dokumentów, weryfikacji informacji z uwagi na mogące występować w dokumentacji informacje (takie jak dane wrażliwe, interes prywatny, tajemnica przedsiębiorstwa, tajemnica medyczna), zanonimizowania dokumentów, skserowania dokumentów oraz ich zeskanowania i przesłania w formie elektronicznej. Podkreślono, że wskazane czynności wymagają znacznego angażowania pracowników Oddziału Wojewódzkiego NFZ w stopniu, który może zakłócić realizację przez nich zadań, zwłaszcza w zakresie realizacji kontroli. Proces przygotowania i przekazania dokumentacji będzie pracochłonny i czasochłonny pod względem intelektualnym oraz organizacyjnym, pomimo tego, że wnioskowana dokumentacja składa się z wielu informacji prostych. Powyższe okoliczności, zdaniem organu, czynią żądaną informację informacją publiczną przetworzoną, która udzielana jest, zgodnie z art. 3 ust. 1 u.d.i.p., w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Organ podniósł, że pojęcie "szczególna istotność dla interesu publicznego" nie zostało zdefiniowane w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Treść takiego pojęcia należy oceniać w świetle okoliczności konkretnej sprawy. Wnioskodawca winien zatem wykazać, że działa w interesie publicznym, a informacje, o które wnioskuje, mają szczególne znaczenie. Organ stwierdził, że w niniejszej sprawie brak jest przesłanek do uznania, że wnioskowana przetworzona informacja publiczna zostanie wykorzystana w celu wykazującym szczególnie istotny interes publiczny.