Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 sierpnia 2017 r., sygn. II SA/Ol 183/17
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia A na decyzję Dyrektora Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia "[...]" r., nr "[...]" Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, utrzymał w mocy własną decyzję z dnia "[...]" r., nr "[...]", którą odmówił Stowarzyszeniu A (dalej jako: "skarżący" lub "Stowarzyszenie") udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej. W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 7 listopada 2016 r. skarżący złożył wniosek o podanie strony BlP oddziału NFZ, na której udostępniona jest dokumentacja wskazana w art. 6 ust. 1 pkt 4 lit a tiret drugie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t. j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764, dalej jako: "u.d.i.p."), tj. dokumentacja dotycząca zakończonych kontroli w okresie od 1 października 2016 r. do 31 października 2016 r. albo udostępnienie skanów tych informacji, jeżeli nie został wykonany ustawowy obowiązek ich publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej. Podał, że pismem z dnia 9 listopada 2016 r. wezwał skarżącego do wykazania w terminie 14 dni, że wnioskowane informacje są szczególnie istotne dla interesu publicznego. Organ zaznaczył, że skarżący nie ustosunkował się do wezwania, mimo że wyjaśniono skarżącemu, że informacje dotyczące kontroli przeprowadzanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia dostępne są w postaci kwartalnych i rocznych zestawień na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia, w zakładce Biuletyn Informacji Publicznej NFZ, w katalogu Kontrole, pod adresem internetowym http://www.nfz.gov.pl/o-nfz/kontrole/. Wytłumaczono też skarżącemu, że w trakcie rozpatrywania wniosku stwierdzono, że przygotowanie informacji zgodnie z żądaniem jest bardzo czasochłonne oraz wymaga przeprowadzenia analizy danych zawartych w dokumentacji kontrolnej, obejmującej ponad 6000 stron. Organ skonstatował, że przygotowanie żądanych dokumentów wymaga dużego nakładu pracy i czasu, w tym wyselekcjonowania żądanych dokumentów, weryfikacji informacji z uwagi na mogące występować w dokumentacji informacje (takie jak dane wrażliwe, interes prywatny, tajemnica przedsiębiorstwa, tajemnica medyczna), zanonimizowania dokumentów, skserowania dokumentów oraz ich zeskanowania i przesłania w formie elektronicznej. Podkreślono, że wskazane czynności wymagają znacznego angażowania pracowników Oddziału Wojewódzkiego NFZ w stopniu, który może zakłócić realizację przez nich zadań, zwłaszcza w zakresie realizacji kontroli. Proces przygotowania i przekazania dokumentacji będzie pracochłonny i czasochłonny pod względem intelektualnym oraz organizacyjnym, pomimo tego, że wnioskowana dokumentacja składa się z wielu informacji prostych. Powyższe okoliczności, zdaniem organu, czynią żądaną informację informacją publiczną przetworzoną, która udzielana jest, zgodnie z art. 3 ust. 1 u.d.i.p.,