Czy informacja o wysokości wypłaconych nagród pracownikom urzędu gminy wraz z informacją o ich wykształceniu podlega udostępnieniu w trybie informacji publicznej
RADA
PYTANIE
Do Urzędu Gminy wpłynął wniosek o udzielenie informacji publicznej. Zakres wnioskowanej informacji obejmuje m.in. zestawienie pracowników (imiona i nazwiska/stanowisko) wraz z kwotą przyznanej im nagrody i wynagrodzenia z rozbiciem na składniki oraz ukończone formy kształcenia pracowników (z imienia i nazwiska). Jak odpowiedzieć na taki wniosek i jakimi przepisami to poprzeć? Nadmieniam, że większość stanowisk w Urzędzie to stanowiska jednoosobowe.
ODPOWIEDŹ
Wnioskowane informacje dotyczące wszelkich świadczeń finansowych wypłaconych pracownikom ze środków publicznych stanowią informację publiczną. Informacja o formach kształcenia pracowników, jeśli związana jest z zajmowanym stanowiskiem osoby pełniącej funkcję publiczną lub związanej z pełnieniem takiej funkcji, również stanowi informację publiczną. Szeroki natomiast zakres wniosku mógłby świadczyć o tym, że wnioskowana informacja ma charakter informacji publicznej przetworzonej. Jej udostępnienie byłoby możliwe dopiero po wykazaniu przez wnioskodawcę, że przemawia za tym szczególnie uzasadniony interes publicznym. Jeżeli organ oceniłby, że informacja nie ma charakteru przetworzonej (niski nakład pracy itd.) albo po wcześniejszej takiej ocenie wnioskodawca wykazałby, że udostępnienie mu informacji jest poparte szczególnie uzasadnionym interesem publicznym, to należy przejść do przeanalizowania sprawy pod kątem ochrony prywatności osób fizycznych. Ponieważ w odniesieniu do osób niepełniących funkcji publicznych i niezwiązanych z ich pełnieniem ochrona jest pełna, to należy wydać decyzję administracyjną o odmowie dostępu. Natomiast poszczególne informacje dotyczące osób pełniących takie funkcje lub z nimi związanych nie podlegają prawnej ochronie motywowanej prywatnością i dlatego powinny zostać udostępnione.