Problem ochrony danych osobowych w spółdzielniach mieszkaniowych (cz.2)
Wracam do was z tematem ochrony danych w Spółdzielniach Mieszkaniowych. Z poprzedniego artykułu dowiedzieliście się m.in. jaka jest odpowiedzialność za przetwarzanie danych, jakie są zasady i podstawy prawne przetwarzania danych. Dzisiaj zaczniemy od:
Prawa osoby której dane dotyczą
Zasady ogólne:
1. Spółdzielnie mieszkaniowe realizują prawa osób, których dane dotyczą, w tym:
a) prawo do informacji (obowiązek informacyjny);
b) prawo dostępu do danych lub otrzymania kopii danych;
c) prawo do sprostowania danych;
d) prawo do usunięcia danych;
e) prawo do ograniczenia przetwarzania;
f) prawo do przenoszenia danych;
g) prawo do sprzeciwu.
2. Osoba fizyczna jest uprawniona do zgłoszenia żądania, o którym mowa w ust. 1 powyżej, w formie pisemnej lub elektronicznej na formularzu udostępnionym przez Spółdzielnię mieszkaniową. Nie wyłącza to uprawnienia osoby fizycznej do złożenia żądania w innej akceptowalnej i możliwej do udokumentowania przez spółdzielnię mieszkaniową formie.
W każdym przypadku żądanie osoby fizycznej powinno wskazywać, jakich danych osobowych i czynności dotyczy. W przypadku, gdy żądanie osoby fizycznej jest nieprecyzyjne, w tym nie zawiera wskazania zakresu danych osobowych i czynności, jaka objęta jest wnioskiem, Spółdzielnia mieszkaniowa powinna zwrócić się do osoby fizycznej o przekazanie takich informacji.
W przypadku braku sprecyzowania przez osobę fizyczną jakich danych i jakich czynności żądanie dotyczy, Spółdzielnia mieszkaniowa jest uprawniona do wstrzymania realizacji żądania do momentu uzyskania wystarczających informacji od osoby fizycznej. Spółdzielnia mieszkaniowa realizuje żądanie osoby fizycznej zgodnie ze swoimi wewnętrznymi procedurami.
3. Realizacja praw osoby, której dane dotyczą, przez Spółdzielnię mieszkaniową następuje w rozsądnym terminie uwzględniającym koszty, stopień trudności realizacji żądania oraz w oparciu o wewnętrzne procesy Spółdzielni mieszkaniowej zapewniające realizację tych zasad.