Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Dostęp radnego do informacji publicznej przetworzonej i interes publiczny - Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2110/22

Radny, pełniąc swoją funkcję, ma prawo dostępu do informacji publicznej przetworzonej, gdyż jej uzyskanie może być szczególnie istotne dla interesu publicznego, zwłaszcza w kontekście kontroli gospodarowania mieniem komunalnym.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie sędzia NSA Ewa Kwiecińska (spr.) sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminnego Centrum [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 maja 2022 r., sygn. akt IV SA/Wr 786/21 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Gminnego Centrum [...] z siedzibą w [...] z dnia [...] września 2021 r., bez numeru w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: ‘’WSA we Wrocławiu’’, ‘’Sąd pierwszej instancji’’) wyrokiem z dnia 26 maja 2022 r., sygn. akt IV SA/Wr 786/21, po rozpoznaniu skargi M. M. (dalej: ‘’skarżący’’), uchylił zaskarżoną decyzję Gminnego Centrum Sportu [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dalej: ‘’Spółka’’) z dnia [...] września 2021 r. i poprzedzającą ją decyzję tej Spółki z dnia [...] września 2021 r., odmawiającą udostępnienia informacji publicznej w zakresie udostępnienia umów-zleceń zawartych przez Spółkę w latach 2016-2021, oraz zasądził od Spółki na rzecz skarżącego kwotę 200 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Z uzasadnienia powołanego wyroku wynika, że Spółka dokonała oszacowania liczby żądanych przez skarżącego dokumentów, wskazując, że wynosi ona nie mniej niż 140. Podkreśliła również, iż umowy zawarto z osobami fizycznymi, których prywatność podlega ochronie zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 2175 ze zm., dalej ‘’u.i.d.p.’’). Podkreśliła jednocześnie, że informacja, której uzyskania domaga się skarżący, ma charakter informacji przetworzonej i zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 u.i.d.p. warunkiem jej uzyskania jest wykazanie przez wnioskodawcę szczególnej istotności tej informacji dla interesu publicznego. Ogólne powoływanie się na istnienie interesu publicznego nie spełnia ww. wymogu, bowiem konieczne jest wykazanie realnych i konkretnych możliwości wykorzystania informacji dla dobra ogółu lub ochrony interesu publicznego, a tego skarżący w przedmiotowej sprawie, zdaniem Spółki, nie wykazał.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00