Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 8 maja 2019 r., sygn. I OSK 1910/17

Drogi publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Maciej Dybowski, Sędzia NSA Teresa Zyglewska, Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.), Protokolant starszy inspektor sądowy Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych A. K. oraz Prokuratora Okręgowego w Radomiu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 maja 2017 r. sygn. akt VIII SA/Wa 1/17 w sprawie ze skargi A. K. na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ustalenia strefy płatnego parkowania 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. stwierdza nieważność § 1 ust. 3 uchwały Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] r. nr[...] ; 3. zasądza od Rady Miejskiej w [...] na rzecz A. K. kwotę 1390 (tysiąc trzysta dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 10 maja 2017 r. sygn. akt VIII SA/Wa 1/17 oddalił skargę A. K. na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ustalenia strefy płatnego parkowania.

W uzasadnieniu Sąd przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy:

W dniu [...] r. Rada Miasta w[...] , działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.s.g.", oraz art. 13 ust. 1 pkt 1, art. 13b i art. 13f ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. poz. 115 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.d.p.", podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, wysokości stawek za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat w mieście[...].

A. K. w piśmie z 18 września 2016 r. wezwał, w trybie art. 101 ust. 1 u.s.g., Radę Miejską w [...] do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie § 1 pkt 3 uchwały z 2012 r. oraz § 1 pkt 3 uchwały z 2015 r. wobec niezgodności z obowiązującym prawem zawartego w ww. uchwałach przepisu o treści "obowiązuje w każdym miejscu SPPN, w całym pasie drogowym danej ulicy". W jego ocenie kwestionowane postanowienie uchwał narusza art. 13b ust. 1 w związku z art. 13 ust. 1 pkt 1 u.d.p., ponieważ obowiązek ponoszenia opłaty za parkowanie powstaje wyłącznie po spełnieniu łącznie przesłanek, tj. gdy postój odbywa się na wyznaczonym przestrzennie obszarze oraz - w ramach tego obszaru - wyłącznie na wyznaczonych miejscach. Gmina w celu pobrania opłaty za parkowanie musi w tej strefie wyznaczyć odpowiednie miejsce. Nie można natomiast uznać za spełnienie tej przesłanki uchwalenie przepisu, zgodnie z którym obowiązkiem zapłaty za parkowanie objęte jest "każde miejsce SPPN, w całym pasie drogowym danej ulicy". Poza tym kwestionowany przepis obu uchwał narusza dyspozycję pkt 5.2.50 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. poz. 2181 ze zm.), powoływanego dalej jako "rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych", w brzmieniu nadanym od 14 lutego 2014 r. na podstawie rozporządzenia zmieniającego Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 września 2013 r. (Dz.U. poz. 1326). Zgodnie z tym przepisem "w strefie oznakowanej znakiem D-44 miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi, określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia". Oznacza to, że właściwy organ, niezależnie od oznaczenia strefy parkowania znakiem D-44 (jak ma to miejsce na terenie[...]), obowiązany jest ponadto wyznaczyć odpowiednimi znakami pionowymi oraz poziomymi miejsca dla postoju pojazdu samochodowego. Skarżący zarzucił również, że Rada Miejska, wprowadzając kwestionowany przepis w ww. uchwałach, przekroczyła delegację ustawową, zawartą w art. 13b ust. 3 i ust. 4 u.d.p., wkraczając jednocześnie w kompetencje organu właściwego do zarządzania ruchem na drogach zgodnie z delegacją zawartą w art. 13b ust. 6 u.d.p. W konkluzji skarżący wskazał, że opłaty za postój można pobierać wyłącznie za parkowanie na wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi miejscach parkingowych, znajdujących się na terenie strefy płatnego parkowania. Natomiast z kwestionowanych postanowień uchwał wynika, że indywidualnych miejsc parkingowych nie wyznacza się, a opłaty należy pobierać za parkowanie w każdym miejscu strefy płatnego parkowania w[...], niezależnie od tego, czy są one wyznaczone znakami pionowymi i poziomymi, czy też nie. Stanowi to istotne naruszenie prawa, bowiem na podstawie uchwał wystawiane są tytuły egzekucyjne i dochodzone są roszczenia za parkowanie poza miejscami wyznaczonymi, jeśli tylko postoje odbywały się na obszarze SPPN. W takiej sytuacji jest skarżący, dlatego posiada interes prawny w kwestionowaniu ww. uchwał.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00