Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. I GSK 233/17

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 1 grudnia 2016 r. sygn. akt III SA/Po 201/16 w sprawie ze skargi J.O. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] stycznia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J.O. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu 675 (sześćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 1 grudnia 2016 r., sygn. akt III SA/Po 201/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę J. O. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z [...] stycznia 2016 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:

Decyzją z [...] października 2015 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Kaliszu stwierdził powstanie obowiązku podatkowego wobec J. O. i określił wysokość zobowiązania w podatku akcyzowym za maj 2014 r. w wysokości 4.382 zł, przy stawce podatkowej 1822 zł/1000 l.

Stwierdził, że w kwietniu i maju 2015 r. skontrolowano przedsiębiorstwo J. O. Podatnik prowadził działalność gospodarczą, jej zakresem objęta była w szczególności sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw, uczestnik posiadał również koncesję na obrót paliwami ciekłymi.

W objętym postępowaniem okresie J .O. kupował olej napędowy i benzynę od A S.A. Podczas kontroli stwierdzono, że w zbiorniku prowadzonej przez uczestnika stacji paliw w S. znajduje się 7.000 l oleju napędowego niewiadomego rodzaju, który nie spełnia wymagań jakościowych. W dniu [...] maja 2014 r. z partii 7000 l pobrano do badań próbkę 4 litrów oleju napędowego do pojemnika o pojemności 5 litrów. Z tej samej partii paliwa, do takiego samego pojemnika i w takiej samej ilości pobrano również próbkę kontrolną. Próbki pobrano w obecności kontrolowanego, a protokół ich pobrania został podpisany przez uczestnika postępowania. Po sprawdzeniu szczelności, opisaniu i oplombowaniu próbki przetransportowano do Specjalistycznego Laboratorium Badania Paliw i Produktów Chemii Gospodarczej UOKiK w Bydgoszczy. W protokole badania z [...] czerwca 2014 r. stwierdzono, iż badany olej osiąga temperaturę zapłonu 480C, gdy norma wynosi minimum 550C (rozporządzenie Ministra Gospodarki z 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych, załącznik nr 2; t.j. Dz.U. 2013.1058), z zachowaniem tolerancji na poziomie 2,10C. Nabywając paliwo od dostawcy, a następnie zbywając je, prowadzący stację paliw nie jest zwolniony od obowiązku zachowania jego jakości. Spełnienie wymagań jakościowych jest bowiem warunkiem zastosowania stawki w kwocie 1196 zł/1000 l. W innym przypadku należy zastosować stawkę 1822/1000 l. Sprzedawany w maju 2014 r. przez podatnika olej napędowy posiadał pokrycie w dokumentacji zakupowej (A). Od tego oleju uiszczono akcyzę w wysokości 1196 zł/1000 l, natomiast, z uwagi na zmianę parametrów, należało zastosować stawkę 1822/1000 l. Przy określaniu należnego podatku organ uwzględnił podatek akcyzowy uiszczony wg stawki 1196 zł/1000 l, czyli kwotę 8372 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00