Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2019 r., sygn. I FSK 1581/17
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia del. WSA Zbigniew Łoboda (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 28 listopada 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A.N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 11 kwietnia 2017 r. sygn. akt III SA/Gl 1379/16 w sprawie ze skargi A.N. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy od stycznia do grudnia 2012 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A.N. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kwotę 10 800 (słownie: dziesięć tysięcy osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. akt III SA/Gl 1379/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi A.N. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 sierpnia 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące 2012 r., na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej - "p.p.s.a."), oddalił skargę.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że decyzją z dnia 29 stycznia 2016 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej dokonał wobec A.N. za miesiące od stycznia do grudnia 2012 r. rozliczenia podatku od towarów i usług w sposób odmienny, aniżeli wynikało to ze złożonych przez podatniczkę deklaracji podatkowych.
Organ kontroli skarbowej ustalił, że w latach 2011-2012 podatniczka prowadziła działalność gospodarczą po nazwą F. z siedzibą w B., w ramach której zajmowała się handlem samochodami oraz prowadzeniem komisu samochodowego.
Według organu, A.N. należało przypisać wewnątrzwspólnotowe nabycie 86. samochodów (w 2012 r.), co do których ustalono, że były przedmiotem przemieszczenia z Belgii i Niemiec na terytorium kraju i pochodziły od belgijskich oraz niemieckich firm leasingowych, zaś A.N. dokonała w Urzędzie Celnym zapłaty podatku akcyzowego z tytułu ich nabycia. Przy tym niewiarygodne były przedstawione przez stronę dokumenty nabycia tych oraz innych pojazdów od osób zagranicznych, które miały nie prowadzić działalności gospodarczej (tylko w jednym przypadku na 126, A.N. posłużyła się rachunkiem wystawionym przez podmiot gospodarczy). Z informacji uzyskanych od administracji podatkowych państw właściwych według danych zamieszczonych w umowach przedstawionych przez stronę wynikało, że osoby wskazane w umowach jako sprzedawcy - nie istnieją lub nie zawierali transakcji z A.N. Strona nie była uprawniona do opodatkowania sprzedaży przedmiotowych pojazdów w systemie VAT marża, poza 5 przypadkami, co do których uzyskane odpowiedzi (od administracji podatkowych państw członkowskich) nie były jednoznaczne.