Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. II FSK 1410/17
Bocznica kolejowa, która nie została określona jako linia kolejowa, ale droga kolejowa połączona z linią kolejową, nie jest taką linią. Bocznica łączy się więc z linią kolejową, jednak nie jest jej częścią. Leży poza obrębem linii kolejowej. Nie stanowią więc infrastruktury kolejowej bocznice kolejowe i z tego względu nie są zwolnione od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. Brzmienie tego przepisu obowiązujące przed 1 stycznia 2017 r. nie pozwalało bowiem na zaliczenie bocznicy kolejowej do infrastruktury kolejowej objętej zwolnieniem podatkowym.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia WSA (del.) Piotr Przybysz, Protokolant Joanna Legieć, po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. S.A. z siedzibą w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Gl 1087/16 w sprawie ze skargi A. S.A. z siedzibą w D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 15 czerwca 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2010 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1.1. Wyrokiem z dnia 26 stycznia 2017 r., sygn. I SA/Gl 1087/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę A. S.A. z siedzibą w D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 15 czerwca 2016 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2010 r.
1.2. Z przedstawionego przez Sąd I instancji stanu sprawy wynika, że decyzją z dnia 15 czerwca 2016 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta S. z dnia 24 listopada 2015 r., którą określono Spółce zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2010 r. w wysokości 2.759.327 zł, to jest w kwocie wyższej niż została zadeklarowana. Organ odwoławczy analizując poprawność przyjętej przez skarżącą podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości nie zgodził się, by zwolnieniem z art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. mogły zostać objęte grunty o powierzchni 283.798 m² i budowle o wartości 30.701.045 zł. SKO podkreśliło, że dla oceny istnienia przesłanek zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm., dalej zwana: "u.p.o.l.") niezbędne jest posłużenie się przepisami ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm., dalej zwana: "u.t.k."). Organ uznał, że dla przesądzenia o zastosowania zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) u.p.o.l. niezbędne jest ustalenie, czy podmiot ma status zarządcy infrastruktury kolejowej i jest obowiązany do udostępniania tej infrastruktury licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Natomiast warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. c) u.p.o.l. jest stwierdzenie, że budowle (oraz zajęte pod nie grunty) wchodzące w skład infrastruktury kolejowej tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1.435 mm. Wskazano, że zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 u.t.k. autoryzacja bezpieczeństwa jest dokumentem uprawniającym zarządcę do zarządzania infrastrukturą kolejową. Podmiot, który nie spełnia wymogu posiadania tego dokumentu, nie zarządza infrastrukturą kolejową na zasadach określonych w u.t.k. i tym samym nie może zostać uznany za zarządcę infrastruktury w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) u.p.o.l. Następne wyjaśniono, że z informacji uzyskanych od Urzędu Transportu Kolejowego, a zawartych w piśmie z dnia 10 października 2012 r., wynikało, że w badanym roku podatkowym Spółka nie dysponowała wspomnianą autoryzacją bezpieczeństwa, co stanowiło wystarczający powód do uznania, że nie była zarządcą infrastruktury kolejowej. Psiadanie w tym okresie świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej, wydanego na podstawie art. 19 ust. 3 u.t.k., było w tym względzie niewystarczające, gdyż w świetle regulacji zawartych w art. 4 u.t.k. bocznica kolejowa jest drogą kolejową połączoną z linią kolejową, a zatem nie może wchodzić w skład linii kolejowej i w związku tym nie stanowi infrastruktury kolejowej.