Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 5 czerwca 2019 r., sygn. II FSK 1993/17
Zapłata podatku za granicą jest jedną z nadrzędnych przesłanek do tego, aby podatnik mógł skorzystać z ulgi abolicyjnej, zaś pierwszorzędnym kryterium skorzystania z abolicji podatkowej jest to, czy Polska zawarła w ogóle z danym państwem umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania - obowiązującą w spornym okresie. W przypadku, gdy podatnik nie zapłacił podatku za granicą, a Polska nie ma podpisanej z danym krajem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatnik nie może skorzystać z ulgi abolicyjnej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia WSA (del.) Marta Waksmundzka - Karasińska (sprawozdawca), Protokolant Agata Milewska, po rozpoznaniu w dniu 5 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej S. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 9 marca 2017 r. sygn. akt I SA/Go 453/16 w sprawie ze skargi S. B. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 września 2016 r. nr ILPB1-2/4511-1-99/16-3/AK w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od S. B. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Skarżący S. B. (dalej także jako "Wnioskodawca"), skargą kasacyjną z dnia 17 maja 2017 r., zakwestionował wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 9 marca 2017 r., sygn. I SA/Go453/16. Wyrokiem tym Sąd oddalił skargę na interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania dochodów zagranicznych osób fizycznych, osiągniętych przed podpisaniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Sąd przyjął następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca zwrócił się do Ministra Finansów - organ upoważniony do wydania interpretacji - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu o wydanie interpretacji indywidualnej wskazując, że jest marynarzem, od 2010 r. wykonuje pracę najemną na pokładzie statku, który pływa na wodach terytorialnych Arabii Saudyjskiej, pod banderą Arabii Saudyjskiej. Statek jest zarządzany przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem i siedzibą w Arabii Saudyjskiej. Skarżący posiada zezwolenie na pobyt w Arabii Saudyjskiej wydane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Królestwa Arabii Saudyjskiej i jest tamtejszym rezydentem. Podatnik na analogicznych warunkach i zasadach zamierza kontynuować tę pracę również w latach następnych. Jest obywatelem polskim, związanym z Polską - w Polsce zamieszkuje jego rodzina i tu znajduje się jego centrum interesów osobistych. Na terytorium Arabii Saudyjskiej przebywa powyżej 183 dni w roku. Nie uzyskuje od 2010 r. żadnych dochodów w Polsce oraz z "innych źródeł" poza dochodami z pracy najemnej na statku. Wynagrodzenie jest wypłacane na rachunek bankowy w Polsce. W Arabii Saudyjskiej nie płaci żadnego podatku od uzyskanych tam dochodów. Skarżący zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right