Wyrok NSA z dnia 25 stycznia 2019 r., sygn. I FSK 1820/16
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 25 stycznia 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Łd 459/16 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r., nr IPTPP3/4512-368/15-5/JM w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy K. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Łd 459/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, po rozpoznaniu skargi Gminy K., uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. o nr IPTPP3/4512-368/15-5/JM w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Z uzasadnienia powyższego orzeczenia Sądu I instancji wynika, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina wskazała, iż działając jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, zrealizowała inwestycję polegającą na dostosowywaniu terenów strefy przemysłowej w K. na potrzeby inwestorów zewnętrznych, w związku z czym poniosła wydatki m.in. na mapę do celów projektowych, dokumentację projektową, kanalizację deszczową (sieć), kanalizację deszczową (wpusty), kanalizację sanitarną, wodociąg i nadzór inwestorski.
Strefa składa się z nieruchomości gruntowych, które zostały w pełni uzbrojone, przygotowane każdorazowo pod lokalizację nowych inwestycji przemysłowych i przeznaczone pod sprzedaż. Gmina podjęła decyzję o poniesieniu przedmiotowych wydatków inwestycyjnych w celu zachęcenia inwestorów do nabycia terenów inwestycyjnych, ze względu na fakt, że istnieje duża podaż tego typu terenów, a inwestorzy często uzależniają dokonanie nabycia danej nieruchomości m.in. od istnienia na niej odpowiedniej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.