Wyrok NSA z dnia 26 października 2012 r., sygn. I FSK 1906/11
Budowa drogi gminnej jest działalnością wykonywaną przez gminę jako podmiot prawa publicznego działający w charakterze organów władzy publicznej i jest ściśle związana z wykonywaniem władztwa publicznego. Nieopodatkowanie podatkiem VAT tych podmiotów z tytułu tej działalności nie ma więc skutku antykonkurencyjnego, ponieważ działalność ta jest prowadzona przez sektor publiczny na zasadzie wyłączności lub quasi wyłączności. Gmina wykonując zadanie publiczne w postaci drogi gminnej, działa na odmiennych zasadach niż podmioty prywatne. Jest to czynność administracyjna prawa publicznego, wynikająca z przyznanego w ustawie władztwa.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Stanik, Sędzia WSA del. Hieronim Sęk, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 26 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 18 sierpnia 2011 r. sygn. akt I SA/Op 266/11 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 11 lutego 2011 r. nr ... w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy K. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt I SA/Op 266/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 11 lutego 2011 r. nr ... w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że Gmina złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W przedmiotowym wniosku Gmina przedstawiła następujący stan faktyczny: Gmina sprzedała N. S.A. nieruchomość w postaci działki nr ... w związku z planowaną przez tę firmę budową supermarketu. W planie zagospodarowania przestrzennego nieruchomość ta oznaczona była jako teren zabudowy usługowo-produkcyjnej. Transakcja została przez Gminę udokumentowana fakturą VAT i opodatkowana według 22 % stawki tego podatku. Podatek należny z tytułu sprzedaży przedmiotowej działki został przez Gminę wykazany w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2008 r. - w odniesieniu do otrzymanej w tym miesiącu kwoty wadium oraz w deklaracji VAT-7 za lipiec 2008 r. - w odniesieniu do pozostałej kwoty należnej z tytułu sprzedaży. Zgodnie z umową sprzedaży Gmina jest zobowiązana do budowy odcinka drogi dojazdowej do sprzedanej działki (dalej: odcinek A). Ponadto w ramach porozumienia w sprawie inwestycji zawartego 9 grudnia 2009 r. pomiędzy Gminą i N., Gmina zobowiązała się do wybudowania na własny koszt wraz z oddaniem do użytkowania skrzyżowania o ruchu okrężnym (ronda) lub innego docelowego rozwiązania, pozwalającego skomunikować istniejącą drogę z odcinkiem A najpóźniej do końca 2014 r. W związku z tą inwestycją Gmina będzie zawierać umowy z wykonawcami usług oraz będzie ponosić wydatki na podstawie otrzymywanych od nich faktur VAT. Inwestycja ostatecznie pozostanie własnością Skarbu Państwa (w zarządzie GDDKiA), przekazaną nieodpłatnie od Gminy.