Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2018 r., sygn. I OSK 2158/16

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osób, które nie pełnią funkcji publicznych i nie mają związku z ich pełnieniem (art. 5 ust. 2 u.d.i.p.).

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Czesława Nowak-Kolczyńska (spr.) Sędzia del. WSA Rafał Wolnik [...] po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 6 kwietnia 2016 r. sygn. akt II SA/Gd 728/15 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia B. na decyzję [...] Sp. z o.o. [...] z dnia [...] 2015 r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. nakazuje ściągnąć od Stowarzyszenia A. na rzecz Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem nieuiszczonej opłaty sądowej. 3. zasądza od Stowarzyszenia A. na rzecz [...] Sp. z o.o. [...] kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 6 kwietnia 2016 r. oddalił skargę Stowarzyszenia [...] z siedzibą w S. na decyzję Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w S. z [...] listopada 2015r. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Stowarzyszenie [...] wystąpiło do Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w S. o udostępnienie informacji publicznej, poprzez podanie imion i nazwisk pracowników Spółki. Jak wynikało z prowadzonej ze stroną korespondencji, celem wnioskodawcy było sprawdzenie, kto jest zatrudniony w Spółce, w szczególności czy w Spółce są zatrudnieni radni, urzędnicy, członkowie rady nadzorczej lub ich rodziny.

Decyzją z [...] listopada 2015 r. Spółka Miejski Zakład Komunikacji odmówiła udostępnienia żądanej informacji. Spółka wskazała, że przesłała wnioskodawcy informacje dotyczące ilości osób zatrudnionych w Spółce w rozbiciu na etaty i poinformowała o tym, jak wygląda zatrudnienie w poszczególnych pionach organizacyjnych Spółki (w rozbiciu na kierowców, pracowników warsztatu, stanowiska administracji i pozostałych pracowników). W dniu 20 października 2015 r. wnioskodawca wniósł o sprecyzowanie informacji poprzez podanie imiennej listy pracowników Spółki. Odmawiając udostępnienia żądanej informacji Miejski Zakład Komunikacji wskazał, że imię i nazwisko są danymi osobowymi w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1128). Są one podstawowymi danymi identyfikującymi osobę fizyczną, a ich połączenie z informacją dotyczącą miejsca zatrudnienia pozwala na łatwą i pewną identyfikację osoby fizycznej. Powołując się na art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm., dalej: u.d.i.p.), Spółka stwierdziła, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczaniu ze względu na prywatność osoby fizycznej, ograniczenie to nie dotyczy wyłącznie informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, natomiast jest uzasadnione w przypadku danych identyfikujących tożsamość wszystkich szeregowych pracowników Spółki, którzy nie upoważnili zakładu pracy do podawania ich danych osobowych osobom trzecim.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00