Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2018 r., sygn. II GSK 3869/16

Transport

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia del. WSA Cezary Kosterna Protokolant starszy asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skarg kasacyjnych: A. A., Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 7 kwietnia 2016 r. sygn. akt II SA/Go 134/16 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargi kasacyjne, 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 7 kwietnia 2016 r., sygn. akt II SA/Go 134/16, po rozpoznaniu skargi A. A., uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2015 r. oraz poprzedzającą ją decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2015 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oraz orzekł o kosztach postępowania.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Decyzją z dnia [...] września 2015 r. [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (organ I instancji) nałożył na A. A. (dalej: skarżący) karę pieniężną w wysokości 5 600 zł. Podstawą nałożenia kary były ustalenia przeprowadzonej u przedsiębiorcy kontroli w zakresie przestrzegania regulacji dotyczących czasu pracy kierowców, przepisów ustawy o transporcie drogowym oraz z zakresu wykonywania przewozów i przepisów ruchu drogowego w okresie od 12 sierpnia 2014 r. do 11 sierpnia 2015 r. Uzasadniając wysokość nałożonej kary organ I instancji wskazał, że skarżący nie dochował obowiązku wczytywania danych z kart kierowców co najmniej raz na 28 dni, co skutkowało nałożeniem na niego kary pieniężnej w wysokości 2500 zł (5x500zł) z tytułu naruszenia lp. 6.3.11 załącznika nr 3 do ustawy z 6 września 2007 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 1414 ze zm.; dalej u.t.d.). Z kolei ujawniony fakt niepobierania przez przedsiębiorcę danych cyfrowych z urządzeń rejestrujących zainstalowanych w sześciu pojazdach co najmniej raz na 90 dni skutkował nałożeniem na stronę kary pieniężnej w wysokości 3000 zł (6x500zł) z tytułu naruszenia lp. 6.3.12 załącznika nr 3 do u.t.d. Za naruszenie lp.5.1.1. załącznika nr do u.t.d. w postaci przekroczenia przez kierowcę 9.godzinnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 28 minut oraz nieokazanie do kontroli wydruku uzasadniającego odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia pojazdu, gdy kierowca ten już uprzednio przekroczył 9.godzinny czas prowadzenia pojazdu w dniach 19 i 20 stycznia 2015 r., organ wymierzył karę w wysokości 100 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00