Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2018 r., sygn. I GSK 618/16

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek (spr.) Sędzia del. WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek Protokolant Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Lu 628/15 w sprawie ze skargi J.Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej z dnia 15 kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 16 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Lu 628/15, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J.Z. (skarżący), uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej z 15 kwietnia 2015 r. nr [...], poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Zamościu z dnia 6 lutego 2015 r. nr [...] i umorzył postępowanie w przedmiocie podatku akcyzowego.

Orzeczenie Sądu pierwszej instancji zostało wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy. Postanowieniem z 19 listopada 2014 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Zamościu wszczął wobec skarżącego postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki Dodge Dakota, po przeprowadzeniu którego decyzją z 6 lutego 2015 r. określono skarżącemu zobowiązanie w podatku akcyzowym w wysokości 2.126 zł.

Dyrektor Izby Celnej w Białej Podlaskiej decyzją z 15 kwietnia 2015 r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji z 6 lutego 2015 r. stwierdzając, że zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 106 poz. 626 ze zm., dalej: u.p.a.) skarżący nabył wewnątrzwspólnotowo samochód, który z uwagi na cechy konstrukcyjne jest samochodem zasadniczo przeznaczonym do przewozu osób. W ocenie organu odwoławczego jest to samochód typu pick up, który posiada dwa rzędy siedzeń dla pięciu osób z wyposażeniem zabezpieczającym (jak pasy bezpieczeństwa), przy czym w drugim rzędzie znajduje się ławeczka dla trzech osób. Auto wyposażone jest w przeszklone panele boczne, drzwi dla kierowcy oraz pasażera z przodu. Jest to pojazd dwudrzwiowy z wnętrzem wyposażonym w oświetlenie, nagłośnienie, tapicerkę na drzwiach, a więc elementy charakterystyczne dla pojazdów zasadniczo przeznaczonych do przewozu osób. W dalszej kolejności organ wyjaśnił, że długość powierzchni towarowej samochodu nabytego przez podatnika jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu, przy czym kryterium to ma jedynie charakter pomocniczy dla prawidłowej klasyfikacji pojazdu ponieważ znajduje ono zastosowanie wyłącznie w sytuacjach, w których istnieją wątpliwości co do zasadniczego przeznaczenia samochodu. Tymczasem w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, mamy do czynienia z samochodem zasadniczo przeznaczonym do przewozu osób - CN 8703, na co wskazuje całokształt cech pojazdu. Bez znaczenia pozostaje więc długość podłogi w przestrzeni towarowej odniesiona do rozstawu osi omawianego samochodu. Nie ulega wątpliwości, że pojazd może być wykorzystywany do przewozu towarów, ale jest to funkcja dodatkowa. Organ odwoławczy wyjaśnił nadto, że w świetle przedstawionych ustaleń faktycznych w sprawie zastosowano art. 3 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1, ust. 4, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2 u.p.a. oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE. L. 256, str. 1, ze zm.) i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE. L. 291, str. 1). Podkreślił przy tym, że dla potrzeb opodatkowania akcyzą zasadnicze znaczenie mają konstrukcyjne cechy samochodu i jeśli odpowiadają one treści kodu CN 8703, to wówczas zasadniczym przeznaczeniem samochodu jest przewóz osób i stanowi on przedmiot opodatkowania akcyzą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00