Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2011 r., sygn. I GSK 644/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędziowie NSA Rafał Batorowicz Krystyna Anna Stec (spr.) Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego Stacji Paliw W.T. G. Spółki jawnej w E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O. z dnia 31 marca 2010 r. sygn. akt I SA/Ol 67/10 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego Stacji Paliw W.T. G. Spółki jawnej w E. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego Stacji Paliw W.T. G. Spółki jawnej w E. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w O. kwotę 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 31 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Ol 67/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. oddalił skargę PHU Stacji Paliw G. Spółki jawnej na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] listopada 2009 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego. Decyzja ta utrzymała w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w O. z dnia [...] sierpnia 2009 r., którą organ ten określił skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za maj 2004 r. w kwocie 3,625 zł. Organy podatkowe rozpatrywały sprawę dwukrotnie, bowiem poprzednia decyzja organu I instancji z dnia [...] września 2007 r. została uchylona w całości przez organ odwoławczy decyzją z dnia [...] maja 2008 r., a sprawa została przekazana organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia.
Sąd I instancji oparł swoje rozstrzygnięcie na ustaleniach faktycznych organów celnych, które w toku przeprowadzonej kontroli, obejmującej wywiązywanie się Spółki z obowiązków podatkowych w podatku akcyzowym od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. ustaliły, że dokonywała ona sprzedaży oleju opałowego z przeznaczeniem na cele grzewcze. Wyniki kontroli wykazały, że sprzedaż oleju opałowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, dokonywana na podstawie paragonów drukowanych przez kasę fiskalną oraz dołączanych do nich oświadczeń nabywców o przeznaczeniu nabywanego towaru na cele opałowe, stanowiła około 29% ogółu całej sprzedaży. Jednocześnie żadne z 1308 przedstawionych przez Spółkę oświadczeń nie spełniało wymogów sprecyzowanych w § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm., dalej jako: rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004 r.). W trakcie kontroli organ zwrócił się o potwierdzenie zakupów i wskazanie finalnego przeznaczania zakupionego oleju, przesłuchując w charakterze świadka na tę okoliczność łącznie 470 osób, będących, według oświadczeń, nabywcami tego oleju. Spośród osób, które złożyły zeznania lub nadesłały pisemne informacje znaczna grupa zaprzeczyła dokonywaniu zakupów oleju opałowego od Spółki lub nabywaniu go w ilościach wynikających z treści okazanych oświadczeń o przeznaczeniu na cele opałowe wyrobów akcyzowych stanowiących przedmiot transakcji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right