Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2018 r., sygn. I GSK 906/16
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. NSA Anna Apollo (spr.) Protokolant Iwona Rzucidło-Grochowska po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 stycznia 2016 r. sygn. akt V SA/Wa 2530/15 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. K. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie kwotę 1.800 (tysiąc osiemset) zł tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 18 stycznia 2016 r., sygn. akt V SA/Wa 2530/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. K., prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą X na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:
Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wszczął z urzędu wobec skarżącej postępowanie podatkowe w sprawie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki LAND ROVER Discovery, po przeprowadzeniu którego decyzją z [...] października 2014 r. nr [...] określił podatniczce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wskazanego samochodu osobowego w wysokości 11.227,00 zł.
Po rozpatrzeniu odwołania decyzją z [...] marca 2015 r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w Warszawie utrzymał w mocy decyzję organu podatkowego I instancji. W uzasadnieniu decyzji podkreślił, że istotą sporu pomiędzy skarżącą a organami podatkowymi jest ustalenie, czy nabyty wewnątrzwspólnotowo pojazd jest samochodem przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób (klasyfikowanym do pozycji HS 8703), a tym samym czy podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Organ II instancji wskazał, że pojazd został dopuszczony do ruchu na terytorium Niemiec po raz pierwszy 1 lutego 2005 r. jako samochód osobowy. 29 listopada 2011 r., jeszcze w Niemczech, sporny pojazd został ponownie zarejestrowany jako samochód ciężarowy po jego uprzedniej przebudowie. Wymontowano tylną kanapę, zamontowano kratę grodziową za pierwszym rzędem siedzeń oraz zamontowano podłoże ładunkowe. Ograniczono w ten sposób liczbę przewożonych osób z pięciu do dwóch.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right