Wyrok NSA z dnia 24 października 2018 r., sygn. II FSK 2569/18
1. Upoważnienie do stanowienia stawki nie może być utożsamiane z możliwością określenia minimalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawa nie upoważniła bowiem rady gminy do określenia minimalnej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
2. Wskazanie przez ustawodawcę trzech różnych metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i przekazanie władztwa w tym zakresie do kompetencji rady gminy ma na celu umożliwienie samorządom wyboru takiej metody, która jest najbardziej adekwatna do warunków panujących na obszarze jej działania. Znając uwarunkowania lokalne, rada gminy może wybrać taką metodę, która pozwoli uniknąć zaniżania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez osoby zobowiązane do ich wnoszenia. Ponadto opłata ta nie może stanowić swoistej sankcji za naruszanie warunków jej ustalania. Służy ona zapewnieniu środków na wykonywanie zadań publicznych, a ustawodawca (poza możliwością przymusowego jej egzekwowania), nie przewidział kar pieniężnych za jej zaniżanie, a tym bardziej nie upoważnił rad gmin do stanowienia takich sankcji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędziowie: NSA Antoni Hanusz, WSA del. Mirosław Surma (sprawozdawca), Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 24 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Rady Gminy Sztutowo od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 marca 2018 r. sygn. akt I SA/Gd 104/18 w sprawie ze skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na uchwałę Rady Gminy Sztutowo z dnia 26 marca 2015 r. nr VII/53/2015 w przedmiocie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania
1.1. Wyrokiem z 27 marca 2018 r. sygn. akt I SA/Gd 104/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, na podstawie art. 147 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j. t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.), dalej "p.p.s.a.", po rozpoznaniu skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na uchwałę Rady Gminy Sztutowo z 26 marca 2015 r. nr VII/53/2015 w przedmiocie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej postanowienia Załącznika Nr 1 do uchwały w zakresie: 1. działu B.2 w części obejmującej zwrot "za minimalne zużycie wody dla 1 osoby w gospodarstwie domowym należy przyjąć 2 m3"; 2. działu C w części obejmującej zwroty: - "oraz nieruchomości, w których miesięczne zużycie wody jest mniejsze niż 2 m3 na osobę"; - "w przypadku nieruchomości, na których jest prowadzone gospodarstwo rolne opłata miesięczna nie może być niższa niż 40,00 zł".