Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2018 r., sygn. II FSK 125/18

Podatek od nieruchomości

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), Sędziowie NSA Jerzy Rypina, WSA (del.) Paweł Dąbek, po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 października 2017 r. sygn. akt I SA/Po 549/17 w sprawie ze skargi Z.T. i A.N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile z dnia 6 grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 października 2017 r. sygn. akt I SA/Po 549/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Z.T. i A.N. (dalej jako "Skarżący"), uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile (dalej jako "SKO") z dnia 6 grudnia 2016 r. i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza O. z dnia 19 września 2016 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r. oraz umorzył postępowanie podatkowe.

Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że ww. decyzją z dnia 19 września 2016 r. organ pierwszej instancji ustalił Skarżącym wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2012 r. w kwocie 11 208 zł.

Decyzją z dnia 6 grudnia 2016 r. SKO utrzymało w mocy powyższą decyzję. W motywach rozstrzygnięcia zaznaczyło, że nie budzi w jego ocenie wątpliwości powierzchnia przyjęta do opodatkowania i kwalifikacja gruntów w ewidencji gruntów i budynków w 2012 r. W tym kontekście SKO powołało się na art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.) wskazując, że stosownie do tego przepisu, podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Podkreśliło przy tym, że nieruchomość obejmująca działki [...] i [...] była w 2011 r. oznaczona w ewidencji symbolem "Bi", a usytuowane na niej budynki jako "inne niemieszkalne". Skoro zatem grunty te nie były użytkami rolnymi, to nie podlegały one podatkowi rolnemu, lecz podatkowi od nieruchomości. Z uwagi na powyższe, położone na nich budynki nie mogły podlegać zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 12 grudnia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, z późn. zm.) - powoływanej dalej jako "u.p.o.l.", albowiem nie były one położone na gruncie gospodarstwa rolnego. SKO dodało również, że z uzasadnienia decyzji organu pierwszej instancji wynika, iż wbrew twierdzeniom Skarżących, nie wydano żadnej decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe za 2012 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00