Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. I OSK 1803/16
Związanie Naczelnego Sądu Administracyjnego granicami skargi kasacyjnej polega na tym, że jest on władny badać naruszenie jedynie tych przepisów, które zostały wyraźnie wskazane przez stronę skarżącą. Ze względu na ograniczenia wynikające ze wskazanych regulacji prawnych, Naczelny Sąd Administracyjny nie może we własnym zakresie konkretyzować zarzutów skargi kasacyjnej, uściślać ich, ani w inny sposób korygować.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz sędzia NSA Jolanta Rudnicka sędzia del. WSA Magdalena Józefczyk (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 marca 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 697/15 w sprawie ze skargi M. C. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 marca 2016 r. sygn. II SA/Wa 697/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. C. na decyzję Wojewody M. z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...]w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że decyzją z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...], na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a i b, art. 2 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 33 ust. 4 pkt 1 i ust. 4 ca ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Starosta Powiatu P. orzekł o utracie przez M. C. statusu osoby bezrobotnej oraz prawa do zasiłku z dniem [...] października 2016 r., a to z uwagi na podjęcie zatrudnienia (innej pracy zarobkowej).
Po rozpatrzeniu odwołania Wojewoda M. decyzją z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] utrzymał rozstrzygnięcie I instancji w mocy. Ustalono, że M. C. zarejestrował się w Urzędzie Pracy w dniu [...] września 2015 r. i na mocy decyzji Starosty uzyskał status osoby bezrobotnej i prawo do zasiłku dla bezrobotnych od dnia [...] września 2014 r. na okres nieprzekraczający 180 dni. Pouczono go wówczas o warunkach zachowania statusu bezrobotnego, w tym o obowiązku zawiadomienia Urzędu Pracy o podjęciu zatrudnienia. W dniu [...] stycznia 2015 r. bezrobotny zgłosił się do Urzędu Pracy i złożył oświadczenie, że od [...] stycznia 2015 r. podejmuje pracę w firmie K. Przedłożył też umowę o dzieło zawartą [...] października 2014 r. pomiędzy nim a M. Sp. z o.o. w K. oraz rachunek z dnia [...] października 2014 r. za wykonanie dzieła. Mając to na względzie stwierdzono, że zgodnie z art. 33 ust. 4 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia (...), starosta pozbawia statusu bezrobotnego osobę, która nie spełnia warunków określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Osobą bezrobotną nie może być bowiem osoba zatrudniona lub wykonująca inną pracę zarobkową. Bezrobotny nie wywiązał się z obowiązku zawiadomienia Urzędu Pracy, czym naruszył dyspozycję art. 74 powołanej ustawy. O podjętym zatrudnieniu - wykonywaniu pracy zarobkowej w ramach umowy o dzieło w okresie od [...] do [...] października 2014 r., powiadomił Urząd dopiero [...] stycznia 2015 r.