Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2009 r., sygn. I OSK 1195/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Łukaszewska - Macioch, Sędzia NSA Izabella Kulig - Maciszewska (spr.), Sędzia NSA Paweł Miładowski, Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2008r. sygn. akt IV SA/Wr 566/07 w sprawie ze skargi D. D. na decyzję Wojewody Dolnośląskiego z dnia (...) września 2007r. nr (...) w przedmiocie odmowy uznania za osobę bezrobotną oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 5 lutego 2008 r. sygn. akt IV SA/Wr 566/07 oddalił skargę D. D. na decyzję Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] września 2007 r. w przedmiocie odmowy uznania za osobę bezrobotną.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach sprawy:
D. D. w dniu [...] lipca 2007r. złożył pisemny wniosek o ponowne zarejestrowanie w Powiatowym Urzędzie Pracy we Wrocławiu, a następnie [...] lipca 2007 r. w odpowiedzi na pismo urzędu z dnia [...] lipca 2007 r., zgłosił się do urzędu pracy i złożył wymagane dokumenty oraz oświadczenia. Organ podał, że z akt sprawy oraz z karty rejestracyjnej wynika, że strona nie posiada zameldowania stałego, ani czasowego na obszarze działania Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu, natomiast posiada zameldowanie stałe w miejscowości D., powiat zgorzelecki. W związku z tym wydał decyzję o odmowie uznania za osobę bezrobotną z dniem rejestracji, tj. z dniem [...] lipca 2007 r. z tego względu, że nie spełnia on wszystkich przesłanek normatywnych.
W wyniku rozpatrzenia odwołania Wojewoda Dolnośląski, decyzją z dnia [...] września 2007 r. utrzymał w mocy decyzję Prezydenta Wrocławia, gdyż zdaniem organu odwoławczego, nie zasługuje na uwzględnienie zarzut błędnej wykładni przez organ pierwszej instancji art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), ponieważ przepis ten jednoznacznie określa wymogi, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o status bezrobotnego, natomiast z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy (Dz. U. Nr 262, poz. 2607 ze zm.) wynika, że bezrobotny zgłasza się w celu dokonania rejestracji do powiatowego urzędu pracy, właściwego ze względu na stałe lub czasowe zameldowanie, a jeżeli nie jest zameldowany do powiatowego urzędu pracy, na którego obszarze działania przebywa. Przepis ten wyraźnie stanowi, że jedynie w przypadku braku stałego lub czasowego miejsca zameldowania właściwym dla bezrobotnego urzędem jest ten urząd, na terenie którego przebywa. Nie ma on jednak zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem strona posiada stałe zameldowanie poza Wrocławiem. W tej sytuacji właściwym organem rejestracyjnym jest urząd pracy, na terenie którego D. D. posiada meldunek stały. Ponadto dodano, iż odwołujący się może ponownie zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy we Wrocławiu, jeżeli będzie spełniał wszystkie wymogi wynikające z obecnie obowiązujących przepisów. Brak statusu bezrobotnego nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ofert pracy i podjęciu zatrudnienia w razie znalezienia pracy.