Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 maja 2017 r., sygn. II OSK 2359/15

Związanie Naczelnego Sądu Administracyjnego granicami skargi kasacyjnej polega na tym, że jest on władny badać naruszenie jedynie tych przepisów, które zostały wyraźnie wskazane przez stronę skarżącą. Ze względu na ograniczenia wynikające ze wskazanych regulacji prawnych, Naczelny Sąd Administracyjny nie może we własnym zakresie konkretyzować zarzutów skargi kasacyjnej, uściślać ich, ani w inny sposób korygować.

Teza od Redakcji

 

Dnia 17 maja 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Sławomir Pauter /spr./ Protokolant starszy asystent sędziego Katarzyna Miller po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej N. Centrum Medycznego w N. D. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 czerwca 2015 r. sygn. akt VII SA/Wa 92/15 w sprawie ze skargi N. Centrum Medycznego w N. D. M. na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania określonych czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej przez N. Centrum Medyczne w N. jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 czerwca 2015 roku sygn. akt VII SA/Wa 92/15, którym oddalono skargę N. Centrum Medycznego w N. na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 3 grudnia 2014 roku nr 349/2014 w przedmiocie nakazu wykonania określonych czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

Powyższe rozstrzygnięcie zostało wydane w oparciu o następujące ustalenia:

W dniu 2 października 2014 roku upoważnieni przedstawiciele Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Dworze Mazowieckim przeprowadził czynności kontrolno-rozpoznawcze w budynku Przychodni Zdrowia, zlokalizowanym przy ul. M. w Nowym Dworze Mazowieckim. Czynności kontrolno-rozpoznawcze przestrzegania przepisów przeciwpożarowych wykazały, że do jedynej drogi ewakuacji z piętra budynku na parter służą schody ze stopniami zabiegowymi (trzy stopnie). Szerokość użytkowa biegu klatki schodowej stopni prostych (jednolitych) mierzona między wykończoną ścianą a wewnętrzną krawędzią poręczy wynosi od 1,1 m do 1,15 m, natomiast szerokość biegu stopni zabiegowych mierzona między wykończoną ścianą a wewnętrzną krawędzią poręczy waha się w granicach między min. 0,75 m do max. 1,15 m. Ustalenia poczynione w trakcie przeprowadzonej kontroli przestawiono w sporządzonym z tej czynności protokole. W protokole tym jednocześnie wskazano, że zgodnie z § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002r., Nr 75 poz. 690 ze zm.) minimalna szerokość użytkowa biegu klatki schodowej w budynkach opieki zdrowotnej powinna wynosić 1,4 m. Nadto przepisy cytowanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 rok wykluczają możliwość stosowania schodów zabiegowych jeżeli są tak jak w niniejszej sprawie jedyną drogą ewakuacyjną (§ 244 ust. 1 pkt. 2) oraz dodatkowo wykluczają możliwość stosowania w budynkach zakładów opieki zdrowotnej schodów zabiegowych i wachlarzowych jako przeznaczonych do ruchu pacjentów (§ 69 ust. 7). Zgodnie natomiast z § 16 ust. 2 pkt 1 rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2010r., nr 109, poz. 719), określającego sposoby i warunki ochrony przeciwpożarowej dla budynków, zawężenie biegu klatki schodowej o ponad jedną trzecią od określonej w przepisach techniczno- budowlanych stanowi podstawę do uznania istniejącego budynku za zagrażający życiu ludzi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00