Wyrok NSA z dnia 6 lipca 2017 r., sygn. II OSK 837/17
Wprawdzie orzecznictwo sądów administracyjnych, sformułowane na tle stosowanie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, pozwala na wysnucie wniosku o posiadaniu zdolności sądowej jednostek organizacyjnych wykonujących zadania publiczne, nawet gdy stanowi część spółki powołanej przez spółkę w celu świadczenia usług na określonym terenie, które jest z mocy prawa objęta obowiązkiem udzielenia informacji publicznej , jednakże ustawa o dostępie do informacji publicznej jest regulacją szczególną i nie może uzasadnić tezy o ogólnym przyznaniu oddziałowi zdolności prawnej, a tym samym zdolności sądowej w rozumieniu art. 64 k.p.c. Takimi zdolnościami dysponuje jedynie osoba prawna jako całość, pomimo organizacyjnego, technicznego, kadrowego i finansowego wyodrębnienia oddział nie posiada odrębnej podmiotowości (osobowości, zdolności) prawnej. Pogląd ten potwierdza orzecznictwo i doktryna. Podstawą aktywności oddziału jest zawsze osobowość (zdolność) prawna przedsiębiorcy. Należy zatem stwierdzić, że nie mając własnej zdolności prawnej ani zdolności sądowej, oddział nie może być traktowany jako samodzielny przedsiębiorca.