Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2017 r., sygn. I GSK 831/15
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2015 r., sygn. akt V SA/Wa 2189/14 w sprawie ze skargi D. M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] maja 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od D. M. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie 550 (pięćset pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 stycznia 2015r. sygn. akt V SA/Wa 2189/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Daniela M., w pkt 1 uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] maja 2014r. w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym; w pkt 2 zasądził od Dyrektora Izby Celnej w Warszawie na rzecz Daniela M. zwrot kosztów postępowania sądowego; w pkt 3 stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.
W uzasadnieniu tego wyroku Sąd I instancji wskazał, że Daniel M. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą "P." w dniu 4 lipca 2011r. złożył - jak ustaliły organy - deklarację dla podatku akcyzowego w związku ze sprzedażą samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju za wrzesień 2008r. Wobec tego, że podatnik zadeklarował podstawę opodatkowania i wykazał zobowiązanie podatkowe w nieprawidłowej wysokości Naczelnik Urzędu Celnego w C. decyzją z dnia [...] grudnia 2013r. określił zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 13.209,00 zł.
Utrzymując w mocy tę decyzję - Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zauważył, że zasadnicze znaczenie w sprawie ma kryterium wartości pojazdu a nie jego cena (art. 82a ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, Dz.U. nr 29, poz. 257, z późn. zm., zwanej u.p.a.). Ta zaś została znacznie zaniżona. Podatnik jako "uzasadnioną przyczynę" znacznej równicy zadeklarowanej podstawy opodatkowania w stosunku do średniej wartości rynkowej samochodów wskazał, że samochody te są: modelami przeznaczonymi na rynek amerykański; posiadającymi długą historię eksploatacji (kilku właścicieli) oraz uszkodzenia wynikłe z eksploatacji; wyposażonymi w nawigację satelitarną cechującą się np. odmiennością systemów tej nawigacji (dostosowaną do rynku amerykańskiego); samochodami wycenianymi niżej na rynku wtórnym, niż auta pochodzące z polskiej sieci dystrybucji tudzież z drugiej ręki w Polsce. W sprawie specyfika rynku pochodzenia pojazdu, bardzo niski kurs dolara amerykańskiego, który był walutą, na podstawie której dokonywano zapłaty ceny transakcyjnej ma, zdaniem podatnika, istotne znaczenie dla wartości rynkowej podobnego samochodu w Polsce.