Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 września 2016 r., sygn. II OSK 943/15

Wymóg uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie skutkujeł nadaniem postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę charakteru postępowania z udziałem społeczeństwa.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary Sędziowie Sędzia NSA Teresa Kobylecka Sędzia del. WSA Tamara Dziełakowska (spr.) Protokolant asystent sędziego Joanna Zięba-Gula po rozpoznaniu w dniu 27 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia Zwykłego M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 stycznia 2015 r. sygn. akt VII SA/Wa 1882/14 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia Zwykłego M. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. akt VII SA/Wa 1882/14 oddalił skargę Stowarzyszenia Z. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2012 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia z urzędu na żądanie organizacji społecznej postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę.

Zaskarżony wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Postanowieniem z dnia [...] marca2012 r. Wojewoda Wielkopolski odmówił wszczęcia na żądanie skarżącego Stowarzyszenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji Starosty P. z dnia [...] sierpnia 2007 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej D. Spółce Akcyjnej z siedzibą w P. pozwolenia na budowę budynku produkcyjno-magazynowego z częścią socjalno-biurową o profilu kosmetyczno-drogeryjnym wraz z obiektami towarzyszącymi (zmienionej następnie kolejno trzema decyzjami: z [...] października 2008 r., z [...] stycznia 2009 r. i z [...] marca2009 r.). W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał na treść art. 31 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego zgodnie z którym "organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem wszczęcia postępowania lub dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny". Przyjął, że w rozpoznawanej sprawie przepis ten jednak nie mógł znaleźć zastosowania z uwagi na treść art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.), który stanowi, że "przepisu art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę". Organ wyjaśnił, że wprawdzie stosownie do art. 28 ust. 4 Prawa budowlanego "przepisu ust. 3 nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę wymagającym udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko i w tym przypadku stosuje się przepisy art. 44 tej ustawy", tym niemniej wyjątek ten nie zachodzi skoro prowadzone postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę nie było postępowaniem wymagającym udziału społeczeństwa. Katalog spraw, jak wyjaśnił organ, w których wymagany jest udział społeczeństwa określają bowiem precyzyjnie przepisy powołanej ustawy z dnia 3 października 2008 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00