Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 kwietnia 2016 r., sygn. II OSK 94/16

Studium sporządza się w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego gminy oraz to, że studium nie jest aktem prawa miejscowego i nie może zawierać norm prawnych powszechnie obowiązujących na terenie gminy, należy stwierdzić, że studium nie może zawierać szczegółowych postanowień dotyczących sposobu korzystania z nieruchomości objętych studium.

Teza od Redakcji

 

Dnia 1 kwietnia 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Włodzimierz Ryms /spr./ sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia del. WSA Czesława Nowak-Kolczyńska Protokolant sekretarz sądowy Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 1 kwietnia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Jaworzno od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 sierpnia 2015 r. sygn. akt II SA/Gl 465/15 w sprawie ze skargi Gminy Jaworzno na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 6 marca 2015 r. nr IFIII.4131.1.5.2015 w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 sierpnia 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy Jaworzno na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 6 marca 2015 r. w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Rada Miejska w Jaworznie w dniu 29 stycznia 2015 r. podjęła uchwałę Nr IV/17/2015 w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Jaworzna. Kopia wymienionej uchwały wraz z dokumentacją planistyczną doręczona została Wojewodzie Śląskiemu w dniu 4 lutego 2015 r.

Wojewoda Śląski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 6 marca 2015 r., na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), stwierdził nieważność uchwały w części dotyczącej postanowień zawartych: w załączniku nr 1 do uchwały w rozdziale III, pkt 2 ppkt 2.3 w całości, w rozdziale III, pkt 5 w całości i w rozdziale IV, pkt 5 ppkt 5.7 w całości łącznie z tabelą B.3. W zakwestionowanych postanowieniach uchwały Rada Miejska w Jaworznie poczyniła szereg ustaleń dotyczących ochrony środowiska, w tym kopalin. W części B studium w rozdziale IV Obszary i zasady ochrony środowiska - w pkt 5 Złoża kopalin i warunki ich eksploatacji - zawarte zostały warunki, na jakich na terenie miasta Jaworzna może być prowadzona eksploatacja kopalin. W tym celu na rysunku studium określono obszary oznaczone symbolami, dla których w złożu wyznacza się filar ochronny. Zdaniem organu nadzoru wypełniono tym samym wskazania przepisu art. 10 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r., poz. 647), jak również § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz.U. Nr 118, poz. 1233), w myśl którego ustalenia dotyczące kierunków zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz przeznaczeniu terenów powinny określać dopuszczalny zakres i ograniczenie tych zmian, a także zawierać wytyczne ich określania w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Podobne postanowienia Studium zawiera także w części B, rozdział IV Obszary i zasady ochrony środowiska w pkt 5.4 Eksploatacja złóż kopalin objętych prawem własności nieruchomości gruntowej. Niedopuszczalne natomiast, w ocenie organu nadzoru, są postanowienia zawarte w tym rozdziale, w pkt 5.7 zawierającym tabelę Tab. B.3., gdzie dla obszarów, dla których w złożu wyznacza się filar ochronny określono bardzo precyzyjnie warunki prowadzenie eksploatacji, a także jej zakaz, wskazując bardzo szczegółowe dane, np. nieprzekraczalne wielkości odkształceń (nachylenie powierzchni itp.). Wprowadzając takie postanowienia w tabeli organ de facto określił kategorie terenów górniczych, w których może być prowadzona eksploatacja, za wyjątkiem terenów, dla których ustalono całkowity zakaz eksploatacji złóż.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00