Wyrok NSA z dnia 1 marca 2016 r., sygn. II GSK 2180/14
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 1 marca 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K.T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S. z dnia 29 maja 2014 r. sygn. akt I SA/Sz 1255/13 w sprawie ze skargi K.T. na decyzję Dyrektora Z. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w S. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie płatności do gruntów rolnych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K.T. na rzecz Dyrektora Z. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w S. 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w S. wyrokiem z dnia 29 maja 2014r., sygn. akt I SA/Sz 1255/13 oddalił skargę K.T. na decyzję Dyrektora Z. Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie płatności do gruntów rolnych na rok 2007.
Z uzasadnienia wyroku Sądu I instancji wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:
K.T. w dniu 16 maja 2007 r. złożyła wniosek o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych na rok 2007. We wniosku zadeklarowała działki rolne, których łączna powierzchnia wyniosła 236,51 ha.
W trakcie badania wniosku ustalono, że kontrola przeprowadzona w 2004 r. wykazała, że działka ewidencyjna nr 15/2 (woj. z., powiat g., gmina G., obręb Ś., nr obrębu 12) nie była użytkowana rolniczo na dzień 30 czerwca 2003 r.
Kierownik Biura Powiatowego ARiMR decyzją z dnia [...] września 2009 r., przyznał skarżącej płatność do gruntów rolnych na rok 2007 w pomniejszonej wysokości, z uwagi na nieutrzymywanie w dobrej kulturze rolnej działki o nr 15/2 na dzień 30 czerwca 2003r. Organ uznał, że w sprawie znajduje zastosowanie art. 68 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniach Rady (WE) nr 1782/2003 i nr 73/2009, oraz wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008 (Dz. U. UE L Nr 141) bowiem rolnik wykazał, że nie ponosi winy za zgłoszenie działek niespełniających wymogu utrzymania w dobrej kulturze rolnej na dzień 30 czerwca 2003 r. Za takim stanowiskiem przemawia fakt dokonania kontroli stwierdzającej brak dobrej kultury rolnej na dzień 30 czerwca 2003r. w dniach 17-18 sierpnia 2004 r. u innego producenta. Wyniki tej kontroli nie były nigdzie publikowane, wobec czego strona wydzierżawiając działkę nr 15/2, nie miała możliwości zapoznania się z nimi. Dodatkowo, wykaz działek rolnych, które nie były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej na dzień 30 czerwca 2003 r., zawierający działkę nr 15/2 ukazał się na stronie internetowej ARiMR dopiero w marcu 2007 r. Producent, składając wniosek, miał więc prawo być przekonany o prawidłowości swojej deklaracji, zwłaszcza, że w międzyczasie składał wnioski na lata 2005 i 2006 r. oraz otrzymał raport z kontroli z 2006 r., która potwierdziła prawidłowość deklaracji rolnika na wniosku z 2006 r.