Wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 2015 r., sygn. I OSK 3298/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie: Sędzia NSA Joanna Banasiewicz (spr.) Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Protokolant: starszy inspektor sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 29 kwietnia 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. T. i B. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 11 sierpnia 2014 r. sygn. akt IV SA/Gl 1096/13 w sprawie ze skargi B. T. i B. T. na czynności Burmistrza Miasta P. z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu kosztów przejazdu dziecka do przedszkola 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; 3. zasądza od gminy Miasto P. na rzecz B. T. i B. T. solidarnie kwotę 1000 (tysiąc) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 11 sierpnia 2014 r., sygn. akt IV SA/Gl 1096/13, oddalił skargę B. T. i B. T. na czynność Burmistrza Miasta P. z dnia [...] lipca 2013 r., nr [...], w przedmiocie odmowy zwrotu kosztów przejazdu dziecka do przedszkola.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
W sprawie dotyczącej zwrotu na rzecz B. T. i B. T. kosztów dojazdu ich syna W. T. oraz opiekuna do Niepublicznego Przedszkola "[...]" w Katowicach w związku z rozpoczęciem przez niego realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 26 lutego 2013 r., sygn. akt IV SA/Gl 274/12, stwierdził bezskuteczność czynności Burmistrza Miasta i Gminy P. z dnia [...] stycznia 2012 r., nr [...], polegającej na odmowie zwrotu kosztów przejazdu dziecka do przedszkola. W uzasadnieniu Sąd podkreślił, że sytuacja zdrowotna i wiekowa syna skarżących pozwala na jej rozpatrywanie w kontekście ustawowego obowiązku gminy zapewnienia dziecku bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu, ewentualnie zwrotu kosztów jego dowiezienia do placówki wychowawczej (edukacyjnej). Obowiązek taki wynika z art. 14a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Sąd zaznaczył, że należy rozróżnić prawo wyboru przez rodzica placówki, w której obowiązek kształcenia specjalnego w trakcie rocznego przygotowania przedszkolnego będzie realizowany, a zapewnienie dziecku bezpłatnego transportu oraz zwrotu kosztów przejazdu w razie dowozu we własnym zakresie. Obowiązek bezpłatnego transportu lub zwrotu kosztów dowiezienia dziecka dotyczy sytuacji jego uczęszczania do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego, a nie do każdej placówki wybranej przez rodziców. W ocenie Sądu zatem, jeżeli organ stwierdzi, że wskazane przez rodziców przedszkole nie jest najbliższym przedszkolem w stosunku do miejsca zamieszkania dziecka, mogącym zapewnić realizację orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - to powinien to bezspornie wykazać. Czynność z dnia [...] stycznia 2012 r. nie została poprzedzona bezspornym wykazaniem, że wskazane przez organ Przedszkole Nr [...] w Z. jest w stanie zapewnić synowi skarżących realizację obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego w formie wskazanej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z dnia 25 kwietnia 2008 r.