Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 maja 2015 r., sygn. II GSK 1422/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia NSA Gabriela Jyż Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 5 maja 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A M od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W z dnia 17 stycznia 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 2084/13 w sprawie ze skargi A M na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A M na rzecz Krajowej Rady Notarialnej kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w W (dalej: Sąd I instancji lub WSA w W) oddalił skargę A M na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej (dalej: KNR) z dnia [...] czerwca 2013 r. w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej.

Przedstawiając przebieg postępowania Sąd I instancji podał, że A M wnioskiem z dnia 10 lipca 2012 r. wystąpiła do Rady Izby Notarialnej w L o wydanie zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej.

Uchwałą z dnia [...] lipca 2012 r. Rada Izby Notarialnej w L odmówiła skarżącej wydania takiego zaświadczenia.

KRN utrzymała w mocy zaskarżoną uchwałę, wskazując, że aplikantka nie zrealizowała programu aplikacji notarialnej - nie uzyskała pozytywnej oceny z kolokwium po II roku aplikacji, co powoduje, że nie spełnia warunków do uzyskania zaświadczenia o odbyciu aplikacji.

WSA w W oddalając skargę na powyższą uchwałę wskazał na art. 17 Konstytucji RP, z którego wynika, że samorząd zawodowy ma podwójne zadania; reprezentuje osoby wykonujące zawód zaufania publicznego oraz sprasowuje pieczę nad należytym wykonywaniem tego zawodu w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

Sąd zwrócił uwagę, że stosownie do treści art. 73 ustawy z dnia z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (tekst jednolity: Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158 ze zm.), dalej: p.n., aplikację notarialną organizuje i prowadzi rada izby notarialnej na podstawie programu ustalonego przez KRN (art. 40 § 1 pkt 9 Prawa o notariacie). Z kolei przepis § 13 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie organizacji aplikacji notarialnej (Dz.U. Nr 258, poz. 2169, ze zm.), dalej: rozporządzenie, w brzmieniu obowiązującym dla potrzeb niniejszej sprawy stanowi, że rada izby notarialnej może dla sprawdzenia stopnia opanowania przez aplikantów notarialnych dziedzin prawa, z których prowadzone jest szkolenie, przeprowadzać kolokwia i sprawdziany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00