Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2014 r., sygn. II GSK 1069/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Małgorzata Korycińska (spr.) Sędzia NSA Zofia Przegalińska Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 20 sierpnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Krajowej Rady Notarialnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 18 stycznia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 2059/12 w sprawie ze skargi P. L. na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od P. L. na rzecz Krajowej Rady Notarialnej kwotę 280 (dwieście osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowoadministracyjnego. VS
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 stycznia 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w W., po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. L. na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia [...] sierpnia 2012 r. w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej, uchylił zaskarżoną uchwałę oraz poprzedzającą ją uchwałę Rady Izby Notarialnej w W. z dnia [...] lipca 2012 r., stwierdził, że uchylone uchwały nie podlegają wykonaniu oraz zasądził na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.
Sąd I instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia:
Wnioskiem z dnia [...] lipca 2012 r. aplikant notarialny P. L. wystąpił do Rady Izby Notarialnej w W. o wydanie zaświadczenia o odbyciu przez niego aplikacji notarialnej, na podstawie art. 72 § 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz. 1158 ze zm.; dalej: prawo o notariacie).
Rada Izby Notarialnej w W. uchwałą z dnia [...] lipca 2012 r. odmówiła skarżącemu wydania zaświadczenia o żądanej treści.
Uchwałą z dnia [...] sierpnia 2012 r. Krajowa Rada Notarialna utrzymała
w mocy zaskarżoną uchwałę. W uzasadnieniu podkreślono, że stosownie do art. 17 ust. 1 Konstytucji RP zadaniem samorządów zawodowych jest sprawowanie "pieczy" nad wykonywaniem "zawodów zaufania publicznego" w celu zapewnienia "należytego" poziomu ich wykonywania. W konsekwencji, organy samorządu zawodowego muszą wywierać realny wpływ na poziom merytoryczny osób wykonujących zawód. Oznacza to konieczność nie tylko zapewnienia odpowiedniego poziomu prowadzonych zajęć szkoleniowych, ale również sprawdzania (weryfikacji) nabytych w toku tych zajęć umiejętności i wiedzy. Powyższe wynika również z § 13 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie organizacji aplikacji notarialnej (Dz. U. z 2005 r., Nr 258, poz. 2169 ze zm., dalej: rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości), który przewiduje organizowanie przez rady izb notarialnych kolokwiów i sprawdzianów, których celem jest sprawdzenie stopnia opanowania przez aplikantów notarialnych dziedzin prawa, z których prowadzone jest szkolenie. Z kolei, art. 40 § 1 pkt 9 prawa o notariacie wyraźnie przewiduje, że do kompetencji Krajowej Rady Notarialnej należy ustalenie programu aplikacji notarialnej.