Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. II GSK 1667/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz (spr.) Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 20 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "F." Spółki jawnej w M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 25 kwietnia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 316/13 w sprawie ze skargi "F." Spółki jawnej w M. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy działalności apteki oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 316/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę "F." Sp. j. z siedzibą w M. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania reklamy apteki i nałożenia kary pieniężnej.
Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że Główny Inspektor Farmaceutyczny decyzją z dnia [...] listopada 2012 r., po rozpoznaniu odwołania "F." Sp. j., działając na podstawie art. 112 ust. 3 i art. 115 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 45, poz. 271 ze zm., powoływanej dalej jako P.f.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 ze zm., powoływanej dalej jako kpa) utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w O. z dnia [...] września 2012 r. nakazującą stronie zaprzestania prowadzenia reklamy działalności apteki zlokalizowanej w M. przy ul. [...] o nazwie "[...]" polegającej na uczestnictwie w Programie [...] oraz nakładającą na stronę karę pieniężną w kwocie 2000 zł.
W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ podzielił stanowisko organu I instancji, zgodnie z którym "Program [...]" z uwagi na jego konstrukcję należy uznać za program lojalnościowy, który poprzez element zachęty skierowanej do potencjalnego klienta ma na celu przyciągnięcie jak największej liczby klientów i tym samym zwiększenie sprzedaży w danej aptece.