Wyrok NSA z dnia 26 maja 2015 r., sygn. II GSK 907/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. S.A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 23 grudnia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 1882/13 w sprawie ze skargi C. S.A. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej i zakazu prowadzenia reklamy apteki oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 grudnia 2013 r., sygn. akt VI SA/Wa 1882/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę "C." S.A. w L. (dalej: skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej
Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że w dniach 9-12 listopada 2012 r. w aptece ogólnodostępnej zlokalizowanej w K. przy ul. Ś. [...] została przeprowadzona kontrola, w wyniku której stwierdzono uczestnictwo apteki w programach promocyjnych: "Dbam o Siebie. Program dla Zdrowia i Urody", Program "60+", "Dla Mamy i Maleństwa", "Program Opieki Farmaceutycznej", co stanowiło naruszenie art. 94a ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, ze zm.), zwanej dalej: Prawem farmaceutycznym. W związku z powyższym decyzją z dnia z dnia [...] stycznia
2013 r. Ś. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w K. na podstawie art. 94a oraz art. 129b ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego w związku z art. 104 § 1 k.p.a. nakazał skarżącej zaprzestania prowadzenia reklamy apteki i jej działalności polegającej na udziale w ww. programach i nałożył na skarżącą karę pieniężną w wysokości 2.500,00 zł.
W wyniku wniesionego przez skarżącą odwołania Główny Inspektor Farmaceutyczny decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji, podzielając jego ocenę co do kwalifikacji uczestnictwa apteki prowadzonej przez skarżącą, jako niedozwolonej reklamy apteki i jej działalności. W uzasadnieniu stwierdził, że jedną z form reklamy są programy lojalnościowe, za które należy uznać "Program Opieki Farmaceutycznej", Program "60+", "Dbam o Siebie. Program dla Zdrowia i Urody" oraz "Dla Mamy i Maleństwa". Celem programów lojalnościowych jest pozyskanie grupy lojalnych klientów, regularnie nabywających towary lub korzystających z usług organizatora programu lojalnościowego, kształtowanie jego pozytywnego wizerunku wśród klientów, obniżki kosztów dotarcia do klienta z kolejną ofertą, jak również rozpoznanie potrzeb klientów. Podstawą sukcesu programu lojalnościowego jest wywołanie u klienta emocjonalnego zaangażowania. Osiągnięcie tego celu może nastąpić przez zaoferowanie mu takiej usługi lub produktu, które sprawią, że poczuje zarówno korzyści o charakterze emocjonalnym, jak i ekonomicznym. Programy lojalnościowe są formą reklamy działalności aptek, gdyż stanowią zachętę do kupna produktów wyłącznie we wskazanych aptekach. Podzielił też stanowisko organu I instancji o nałożeniu na skarżącą kary pieniężnej, którą uznał za adekwatną do okoliczności.