Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2014 r., sygn. II GSK 1738/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia del. WSA Inga Gołowska Protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. S. Spółki z o.o. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 23 kwietnia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 314/13 w sprawie ze skargi P. S. Spółki z o.o. w B. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. akt VI SA/Wa 314/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 270, dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę P. S. Spółki z o.o. w B. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] listopada 2012 r., w przedmiocie nakazu zaprzestania reklamy działalności apteki i nałożenia kary pieniężnej.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny sprawy.
Pismem z dnia [...] lutego 2012 r. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w O. poinformował skarżącą o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie naruszenia art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, ze zm.) poprzez stosowanie kart lojalnościowych za pomocą których pacjent zbiera punkty, które wymienia na oferowane przez aptekę korzyści. W treści pisma organ poinformował stronę o treści art. 10 k.p.a. i wezwał do przedstawienia stanowiska w sprawie oraz zgłoszenia ewentualnych wniosków dowodowych.
Strona skarżąca wyjaśniła, iż w jej ocenie uczestnictwo apteki w "Programie Opieki Farmaceutycznej" nie narusza zakazu reklamy określonego w art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne. Wskazała, iż zarówno program jak i uczestnictwo w nim aptek nie jest przedmiotem upublicznionego komunikatu o charakterze reklamowym, który byłby zachętą dla pacjentów. Znajdujące się w aptece ulotki dotyczące programu oraz karty potwierdzające uczestnictwo w nim nie stanowią reklamy, bowiem nie mają charakteru publicznego przekazu. Jednocześnie strona wyjaśniła, że istotna część "Programu Opieki Farmaceutycznej" jest ustawowo regulowanym zadaniem związanym z wykonywaniem zawodu farmaceuty i stanowi zwykłą działalność gospodarczą, która ma na celu zapewnienie konsumentom wysokiej jakości usług w korzystnej cenie. Ponadto oferta rabatowa związana z udziałem w programie ma związek z prawem przedsiębiorcy do kształtowania oferowanych warunków cenowych w celu uzyskania najlepszych wyników finansowych w warunkach wolnej gospodarki rynkowej.