Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 lipca 2014 r., sygn. II OSK 362/13

 

Dnia 24 lipca 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Bożena Popowska sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk /spr./ Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 24 lipca 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 listopada 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 1937/12 w sprawie ze skargi Wójta Gminy Miejsce Piastowe na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 listopada 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi Wójta Gminy M.P. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania - uchylił zaskarżone postanowienie.

Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Wnioskiem z dnia 28 czerwca 2011 r. Wójt Gminy M.P. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie o uzgodnienie projektu Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego "[...]" w miejscowości [...] wraz z prognozą oddziaływania na środowisko i aneksem do tej prognozy. Przedmiotem tego projektu była zabudowa terenów o pow. 76 ha trzema elektrowniami wiatrowymi wraz z komunikacją.

Postanowieniem z 14 lipca 2011 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie nr [...] na podstawie art. 106 § 4 i art. 123 k.p.a., art. 17 pkt 7 lit. c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz.717 z późn. zm.), art. 23 ust. 5, art. 30 ust 3, art. 33 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz.1220 z późn. zm.) odmówił uzgodnienia tego projektu. Organ ten stwierdził, że przeznaczenie przedmiotowych terenów pod budowę elektrowni wiatrowych będzie negatywnie oddziaływało na zasoby przyrodnicze tj. krajobraz, zwierzęta w szczególności ptaki i nietoperze, jak również cele utworzenia Obszaru Chronionego Krajobrazu [...] (funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, wyróżniający się krajobraz, zaspokajanie potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem). Projekt doprowadzi do złamania § 3 ust 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 56/05 Wojewody Podkarpackiego z 30 maja 2005 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu [...] (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego Nr 80, poz.1357 ze zm.) i może generować działania wymienione w art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody i znacząco oddziaływać negatywnie na gatunki ptaków i nietoperzy chronionych w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 oraz na jej spójność. Zapisy projektu planu nie zapewniają zachowania celu utworzenia i funkcjonowania Obszaru Chronionego Krajobrazu B. N. w zakresie ochrony krajobrazu, korytarzy ekologicznych, różnorodności ekosystemów, zagrażają przestrzeni wykorzystywanej na potrzeby turystyki i rekreacji. Doprowadzą do wprowadzenia obcych elementów do krajobrazu co spowoduje obniżenie walorów krajobrazowych terenu oraz wpłynie negatywnie na cele ochrony przyrody tego obszaru, gdyż będzie stanowiło element obcy silnie oddziałujący na miejscowy, harmonijny krajobraz. Poza tym elektrownia będzie powodowała śmierć ptaków i nietoperzy. Organ uznał też, że występuje prawdopodobieństwo negatywnych oddziaływań na obszary Natura 2000 - co jest wystarczającą przesłanką do odmowy uzgodnienia projektu planu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00