Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2014 r., sygn. I OSK 1771/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) sędzia NSA Ewa Dzbeńska sędzia del. NSA Jolanta Sikorska Protokolant starszy sekretarz sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 2590/11 w sprawie ze skargi B. M. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] października 2011 r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
B. M. wniosła do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych skargę na niezgodne z prawem przetwarzanie jej danych osobowych przez Starostę Poznańskiego, w tym na udostępnienie jej danych osobom nieupoważnionym. Skarżąca wskazała, iż Zarząd Powiatu Poznańskiego naruszył przepis art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) poprzez zlecenie osobom fizycznym: W. M., W. K. i K. M. sporządzenia "raportu zbiorczego obejmującego ocenę sytuacji w zakresie przestrzegania standardów wychowania i opieki w Domu Dziecka w K., wskazanie przyczyn zaistniałej sytuacji oraz opracowanie programu naprawczego w przedmiotowym zakresie". Wskazane osoby nie miały pisemnego upoważnienia organu powiatowego do przeprowadzenia nadzoru ww. placówki w dniu jego rozpoczęcia oraz nie były uprawnione do wglądu w dokumentację pracowniczą skarżącej, zawierającą między innymi dane o jej stanie zdrowia.
Po przeprowadzeniu postępowania w sprawie Generalny Inspektor w dniu [...] grudnia 2008 r. wydał decyzję administracyjną odmawiającą uwzględnienia wniosku skarżącej, albowiem organ uznał, iż działanie Starosty Poznańskiego było usankcjonowane przepisem art. 23 ust. 1 pkt 2 i 4 w związku z art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie danych osobowych. Uprawnienia nadzorcze starosty w stosunku do placówek opiekuńczo-wychowawczych wynikają bowiem z art. 112 ust. 8 ustawy o pomocy społecznej, zaś zlecenie przez organ powiatowy przetwarzania danych osobowych osobom trzecim było możliwe w oparciu o umowę cywilnoprawną, zgodnie z art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie danych osobowych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right