Wyrok NSA z dnia 24 września 2014 r., sygn. II GSK 1171/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 24 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Spółki z o.o. w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 marca 2013 r. sygn. akt I SA/Po 852/12 w sprawie ze skargi C. Spółki z o.o. w [...] na uchwałę Zarządu Powiatu w [...] z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 14 marca 2013 r. o sygn. akt I SA/Po 852/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę C. Spółki z o.o. z siedzibą w [...] na uchwałę nr [...] Zarządu Powiatu w [...] z dnia [...] czerwca 2012 r. w sprawie ustalenia miesięcznej stawki dotacji przypadającej na jednego ucznia/słuchacza niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych w roku 2012.
Sąd pierwszej instancji wskazał w zaskarżonym rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko Zarządu Powiatu w [...]. Organ ten w uchwale nr [...] z dnia [...] czerwca 2012 r. określił miesięczną stawkę dotacji przypadającej na jednego ucznia w szkołach niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej, o których mowa w art. 90 ust. 2a oraz w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a także miesięczną stawkę dotacji przypadającej na jednego ucznia w liceum ogólnokształcącym - szkole niepublicznej dla dorosłych, w której realizowany jest obowiązek nauki. Jako podstawę prawną podjęcia uchwały Zarząd Powiatu wskazał art. 90 ust. 2a i 3 ustawy o systemie oświaty oraz art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). W uzasadnieniu uchwały organ wskazał w szczególności, że Ministerstwo Edukacji Narodowej pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. w "Metryczce subwencji oświatowej 2012" poinformowało o kwotach przypadających na jednego ucznia w poszczególnych typach szkół. Na tej podstawie określono stawki dla uczniów realizujących obowiązek nauki w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. C. Spółka z o.o. wezwała Zarząd Powiatu do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie wspomnianej uchwały w całości. Organ nie uwzględnił tego wezwania, wskazując że podstawą podjęcia zaskarżonej uchwały była uchwała nr [...] Rady Powiatu w [...] z dnia [...] stycznia 2010 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji ponadgimnazjalnych szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych funkcjonujących na terenie Powiatu [...] oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania (Dz. Urz. Województwa [...]), zaś podstawą ustalenia subwencji na rok 2012 jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2012 r. (Dz. U. Nr 288, poz. 1693), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., przy czym wyliczenie ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorząd terytorialnego dokonuje Ministerstwo Edukacji Narodowej i przekazuje je poszczególnym jednostkom w formie "metryczki". Organ stwierdził, że Powiat [...] otrzymał "metryczkę" w dniu 14 maja 2012 r. i dopiero z chwilą otrzymania "metryczki" znana była ostateczna wysokość subwencji dla Powiatu [...] na 2012 r.