Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2014 r., sygn. I FSK 310/13

Sprzedawca, który nie chce obniżyć podstawy opodatkowania VAT w związku z wypłaconą kontrahentowi premią pieniężną, nie musi korygować faktury.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Protokolant Dominik Laskowski, po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 18 września 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 881/12 w sprawie ze skargi M.C. B. Spółka z o. o. w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 23 lutego 2012 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz M. C. B. Spółka z o. o. w S. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 18 września 2012 r., sygn. akt I SA/Kr 881/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił zaskarżoną przez M. sp. z o.o. w S. interpretację indywidualną Ministra Finansów z 23 lutego 2012 r., wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług.

We wniosku o udzielenie interpretacji M. sp. z o.o. w S. (dalej jako "spółka") wyjaśniła, że prowadzi działalność gospodarczą w branży handlu chemią budowlaną. Jest pośrednikiem w obrocie towarami, jednakże część asortymentu sprzedaje pod własną nazwą. Częstą praktyką w obrocie pomiędzy podmiotami z branży materiałów budowlanych jest udzielanie rabatów i bonusów - premii pieniężnych za osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży.

Spółka nawiązuje współpracę ze swoimi kontrahentami na podstawie dwóch wzorów umów, które to wzory zawierają postanowienia o udzieleniu premii pieniężnej przy osiągnięciu konkretnego poziomu sprzedaży. Treść wzorów jest istotna zarówno dla wnioskodawcy jak i jego kontrahentów, a uzależniona jest od ustalenia czy premia pieniężna, którą będzie otrzymywał kontrahent wnioskodawcy po osiągnięciu pewnego poziomu sprzedaży, nie jest usługą w myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej jako "ustawa o VAT") i czy w związku z tym podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Nadto, istotnym elementem jest również kwestia sposobu udokumentowania przekazania premii pieniężnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00