Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2013 r., sygn. I OSK 2703/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) sędzia NSA Wiesław Morys Protokolant starszy asystent sędziego Konrad Młynkiewicz po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Skarbimierz od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 9 sierpnia 2012 r. sygn. akt II SA/Op 322/12 w sprawie ze skargi Wojewody Opolskiego na zarządzenie Wójta Gminy Skarbimierz z dnia 21 marca 2012 r. nr ZW/0050/18/RSO-7/2012 w przedmiocie odwołania dyrektora szkoły oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2012 r., sygn. akt II SA/Op 322/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu po rozpoznaniu sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na zarządzenie Wójta Gminy Skarbimierz z dnia [...] marca 2012 r., w przedmiocie odwołania dyrektora szkoły, stwierdził nieważność zaskarżonego zarządzenia, określając, że zaskarżone zarządzenie nie podlega wykonaniu w całości.
Jak wynika z uzasadnienia wyroku przedmiotem skargi, wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez Wojewodę Opolskiego w trybie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jest zarządzenie Wójta Gminy Skarbimierz z dnia [...] grudnia 2011 r., w sprawie odwołania G.P. z funkcji dyrektora Gminnego Zespołu Szkół w S. z dniem [...] marca 2012 r.
Jako podstawę prawną zakwestionowanego aktu Wójt Gminy Skarbimierz powołał przepis art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 38 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). W uzasadnieniu zarządzenia podał, że G. P. pełniąc obowiązki pracodawcy nie dopełniła obowiązków wynikających z zaleceń pokontrolnych w Gminnym Zespole Przedszkoli Publicznych w S., mających na celu przywrócenie organizacji pracy w przedszkolu "do zgodności ze stanem faktycznym i prawnym, co oznacza, że chroniła osoby podejrzane o popełnienie przestępstwa z naruszeniem interesu publicznego". Poza tym wskazał, że przez radnych i rodziców uczniów składane były do Wójta wnioski o odwołanie G.P. z pełnionej funkcji w związku z naruszeniem przez dyrektor zasad moralnego zachowania nie licującego z pełnioną funkcją, a także niewłaściwą organizacją nauczania skutkującą słabymi wynikami kształcenia, co było przyczyną licznego przenoszenia uczniów do innych szkół zapewniających wyższy poziom nauczania. Dalej Wójt Gminy stwierdził, że w związku z działaniem na szkodę interesu publicznego odwołanie G.P. było konieczne pomimo negatywnej opinii Kuratora Oświaty w Opolu. W tym zakresie wywiódł, że niedoprowadzenie organizacji pracy do stanu faktycznego i prawnego jest oczywistym naruszeniem interesu publicznego, a Kurator przed wydaniem opinii nie zbadał stanu faktycznego.