Wyrok NSA z dnia 26 września 2012 r., sygn. I OSK 1542/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Ewa Dzbeńska, Sędzia NSA Janina Antosiewicz (spr.), Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński, Protokolant starszy asystent sędziego Maciej Kozłowski, po rozpoznaniu w dniu 26 września 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 marca 2012 r. sygn. akt III SA/Łd 135/12 w sprawie ze skargi Gminy P. na negatywną opinię Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie połączenia w zespół gimnazjum i szkoły podstawowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 21 marca 2012 r., sygn. akt III SA/Łd 135/12, oddalił skargę Gminy P. na negatywną opinię Łódzkiego Kuratora Oświaty z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie połączenia w zespół gimnazjum i szkoły podstawowej.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
Jak wynika z załączonych akt administracyjnych pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. Wójt Gminy P. w związku z uchwałą nr XV/116/11 Rady Gminy w P. z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w P. zgodnie z art. 62 ust. 5b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) zwrócił się do Łódzkiego Kuratora Oświaty z prośbą o wydanie opinii w przedmiotowej sprawie. W dniu 12 grudnia 2011 r. strona wnioskująca dołączyła projekt uchwały Rady Gminy w P. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w P. z aktem założycielskim Zespołu Szkół w P. wraz z uzasadnieniem do uchwały. W uzasadnieniu wskazano, że w skład Zespołu wejdzie Szkoła Podstawowa w P. i Gimnazjum w P. Wyjaśniono także, że połączenie szkół w zespół ma głównie uzasadnienie ekonomiczne - chodzi o obniżenie kosztów ogólnego zarządu poszczególnymi szkołami, które działają wówczas pod kierownictwem jednego dyrektora i ze wspólną administracją i obsługą. Dodatkowym argumentem był fakt, że obie szkoły znajdują się w jednym budynku.