Wyrok NSA z dnia 25 marca 2013 r., sygn. I GSK 1449/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Magdalena Bosakirska (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Kręcisz Protokolant Paweł Gorajewski po rozpoznaniu w dniu 21 marca 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 20 czerwca 2011 r. sygn. akt V SA/Wa 517/11 w sprawie ze skargi A. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w przedmiocie określenia kwoty długu celnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 20 czerwca 2011 r., sygn. akt V SA/Wa 517/11, oddalił skargę A. D. (prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą [...]) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] stycznia 2011 r., nr [...], o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji określającej kwotę długu celnego.
I
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd pierwszej instancji przyjął za podstawę rozstrzygnięcia następujące ustalenia.
Zgłoszeniem celnym z dnia [...] czerwca 2005 r., SAD nr [...], A. D. wprowadził na polski obszar celny samolot cywilny marki [...], który został objęty procedurą dopuszczenia do obrotu. Zadeklarował kod CN 8802 20 90 00 w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. UE z dnia 7 września 1987 r. L 256, s. 1 ze zm.; Polskie wydanie specjalne z 2004 r. rozdz. 02, t. 2, s. 382). Podał zerową stawkę celną cła przywozowego.
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2007 r., nr [...], Naczelnik Urzędu Celnego [...] Port Lotniczy w W., po wszczętym z urzędu postępowaniu określił stronie niezaksięgowane należności celne w kwocie 35.922 zł wynikające z długu celnego, powstałego w związku z dopuszczeniem do obrotu wyżej wymienionego samolotu cywilnego. Stawkę cła określił na 7,7% i orzekł o retrospektywnym zaksięgowaniu kwoty cła oraz wezwał do jej zapłaty wraz z odsetkami. W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że strona nie posiadała pozwolenia na zwolnienie importowanego samolotu z cła ani też nie wystąpiła z wnioskiem o wydanie pozwolenia.