Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2013 r., sygn. II GSK 2049/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Czesława Socha Sędzia del. WSA Jacek Czaja (spr.) Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 kwietnia 2011 r. sygn. akt VI SA/Wa 2386/10 w sprawie ze skargi E. B. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od E. B. na rzecz Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych kwotę 180 (sto osiemdziesiąt ) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 kwietnia 2011 r., sygn. akt VI SA/Wa 2386/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę E. B. na decyzję Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych z dnia [...] września 2010 r., nr [...]. Decyzją tą organ odwoławczy utrzymał w mocy decyzję nr [...] Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w [...] z dnia [...] maja 2010 r. o wymierzeniu E. B. kary pieniężnej za nieprowadzenie klasyfikacji tusz wieprzowych w systemie EUROP.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów administracji, które orzekały w sprawie. Organy te stwierdziły, że podczas kontroli przeprowadzonej w dniu [...] marca 2010 r. w należącym do E. B. Zakładzie Przetwórstwa Mięsnego w miejscowości [...] stwierdzono, że właścicielka przedsiębiorstwa nie wykonała wydanych przez Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zaleceń pokontrolnych z dnia [...] listopada 2009 r., w których wezwano ją do niezwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości poprzez wprowadzenie klasyfikacji tusz wieprzowych w systemie EUROP i poinformowania organu administracyjnego o ich wykonaniu w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma. Podczas kontroli w dniu [...] marca 2010 r. pełnomocnik skarżącej P. B. przyznał, że znany jest im obowiązek prowadzenia klasyfikacji tusz z zastosowaniem systemu EUROP, ale zakład systemu tego nie stosuje, w związku z czym nie wykonał wspomnianych zaleceń. Ustalono także, iż kontrolowana jednostka nie klasyfikuje tusz i nie sporządza protokołów z ustalania klas jakościowych tusz wieprzowych. Powyższe ustalenie skutkowało nałożeniem na E. B. kary pieniężnej w wysokości 5000 zł za nieprowadzenie klasyfikacji tusz wieprzowych w systemie EUROP, przy czym podstawę prawną tego rozstrzygnięcia stanowił art. 40a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577 ze zm.). Ustalając wysokość kary, organ I instancji uwzględnił stopień szkodliwości czynu, stopień zawinienia, zakres naruszenia oraz dotychczasową działalność podmiotu na rynku artykułów rolno-spożywczych i wielkość jego obrotów (ok. [...] zł w 2009 r.). Organ wziął pod uwagę w szczególności to, że w 2009 r. produkcja (ubój świń) w zakładzie skontrolowanego przedsiębiorcy przekraczała tygodniowo średniorocznie 200 sztuk, co zobowiązywało przedsiębiorcę do prowadzenia w 2010 r. klasyfikacji tusz. Organ odwoławczy stwierdził ponadto, że okoliczność, iż zakład skarżącej skóruje tusze wieprzowe i przerabia na własne przetwory mięsne nie stanowi przesłanki do zwolnienia przedsiębiorcy z obowiązku klasyfikacji tusz wieprzowych w systemie EUROP. Obowiązek takiej klasyfikacji wynika z faktu prowadzenia uboju trzody chlewnej.