Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2013 r., sygn. I GSK 173/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Stukan-Pytlowany (spr.) Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia del. WSA Jacek Czaja Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 26 października 2011 r. sygn. akt VIII SA/Wa 716/11 w sprawie ze skargi Elektrowni "K." S.A. w Ś. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 26 października 2011 r., sygn. akt VIII SA/Wa 716/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. po rozpoznaniu skargi Elektrowni "K." S.A. z siedzibą w Ś. (obecnie: E. S.A. z siedzibą w Ś., dalej: Spółka) uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] czerwca 2010 r. oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w R. z dnia [...] listopada 2009 r. w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za wrzesień 2007 r., stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku, oraz zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.

Sąd I instancji uwzględnił następujący stan sprawy:

Pismem z dnia 11 lutego 2009 r. Spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym i dokonanie jej zwrotu za okresy rozliczeniowe od 2006-2008 r. w tym za okres rozliczeniowy wrzesień 2007 r. w łącznej kwocie 694.573.717,00 zł. Zakres działalności Spółki stanowi produkcja i sprzedaż energii elektrycznej. Większość wyprodukowanej energii Spółka dostarcza do zakładów energetycznych, tj. redystrybutorów, którzy dokonują dalszej odsprzedaży energii odbiorcom finalnym. W deklaracji podatkowej AKC-3 za miesiąc wrzesień 2007 r. Spółka zadeklarowała oraz zapłaciła podatek akcyzowy od sprzedaży energii elektrycznej na rzecz dystrybutorów lub redystrybutorów niebędących jej ostatecznymi odbiorcami. Zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 6 ust. 5, art. 11 ust. 1 w związku z art. 75 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm., dalej: upa.) obowiązek zapłaty akcyzy od energii elektrycznej powstaje z chwilą jej wydania, a tym samym obciąża producenta, który wprowadza energię do sieci. Spółka wskazała, że przepisy te są niezgodne z uregulowaniami wspólnotowymi w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w akcyzie z tytułu sprzedaży energii elektrycznej, gdyż zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 5 Dyrektywy Rady nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. UE L Nr 283, s. 51 ze zm., dalej: dyrektywa energetyczna) energia elektryczna podlega opodatkowaniu nie wcześniej niż w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora do odbiorcy końcowego. Opisana niezgodność skutkuje tym, że od 1 stycznia 2006 r., kiedy to upływa przyznany Polsce okres przejściowy na dostosowanie przepisów wewnętrznych regulujących obrót energią elektryczną do zasad ujętych w prawie wspólnotowym, na Spółce nie ciąży obowiązek zapłaty akcyzy od dostaw energii elektrycznej jej nieostatecznym odbiorcom. Na poparcie powyższego twierdzenia Spółka wskazała na wyrok ETS z dnia 12 lutego 2009 r., sygn. akt C-475/07.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00