Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2013 r., sygn. II FSK 2868/11

Ewidencji nie można uznać za jedyny i wystarczający wyznacznik do ustalenia zakresu wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 4 u.p.o.l.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Krzysztof Winiarski (sprawozdawca), Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Protokolant Magdalena Siewkowska, po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 11 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Gd 48/11 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z dnia 9 listopada 2010 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2006 rok. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. na rzecz P. S.A. z siedzibą w K. kwotę 1800 zł (tysiąc osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1.1. Wyrokiem z dnia 11 maja 2011 r., sygn. akt I SA/Gd 48/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w sprawie ze skargi P. [...] z siedzibą w K. (dalej: spółka, strona) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2006 r., uchylił zaskarżoną decyzję.

1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że spółka wniosła o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2006 r., uznając, że znajdujące się w obrębie stacji elektroenergetycznej G. droga lokalna i asfaltowa, nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r., nr 9, poz. 84, dalej: u.p.o.l.). Decyzją z dnia 15 kwietnia 2010 r. Prezydent Miasta G. odmówił stwierdzenia nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za rok 2006. W następstwie wniesionego przez spółkę odwołania, SKO w G. utrzymało w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie, wskazując, że znaczenie dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości mają dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków i stanowią one źródło informacji faktycznych wykorzystywanych w postępowaniach administracyjnych. Podatek od nieruchomości winien być zatem ustalany w oparciu o dane wynikające z ewidencji, a organ dokonujący wymiaru podatku każdorazowo pozostaje związany jej zapisami i nie jest uprawniony do dokonywania własnych ustaleń w tym przedmiocie. W związku z powyższym organ stwierdził, że nawet w sytuacji obiektywnego istnienia budowli stanowiącej drogę (czy też istnienia obiektów budowlanych związanych z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu), która jednak została umiejscowiona na gruncie nie sklasyfikowanym w ewidencji gruntów i budynków symbolem "dr", budowla ta nie będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, gdyż nie jest ona - w sensie prawnym - zlokalizowana w "pasie drogowym", który powinien zostać zgłoszony do ewidencji gruntów i budynków i dopiero na podstawie dokonanego wpisu do ewidencji strona może ubiegać się o wyłączenie z opodatkowania posiadanych pasów drogowych wraz z budowlami dróg. Organ zauważył, że pozostające w użytkowaniu spółki nieruchomości gruntowe nie były w 2006 r. sklasyfikowane w ewidencji gruntów symbolem "dr", co oznacza, że nie znajdowały się w granicach pasów drogowych. W związku z powyższym, grunty te nie mogły podlegać wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00