Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 1965/11

Zwolnieniu z CIT podlega dochód uzyskany z działalności prowadzonej w strefie, zgodnie z treścią zezwolenia oraz koszty związane z uzyskaniem przychodów z działalności prowadzonej w strefie, zarówno pośrednie, jak i bezpośrednie.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka (spr.), Sędziowie: NSA Stefan Babiarz, WSA del. Bartosz Wojciechowski, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w K. działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Kr 148/11 w sprawie ze skargi L. sp. z o.o. w K. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w K. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 17 września 2010 r. nr [...] i [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2011 r., sygn. akt I SA/Kr 148/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w sprawie ze skargi L. Sp. z o. o. z siedzibą w K. na interpretacje indywidualne Ministra Finansów z dnia 17 września 2010 r., Nr [...] i Nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, uchylił zaskarżone interpretacje oraz zasądził zwrot kosztów postępowania na rzecz strony skarżącej.

Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez Sąd pierwszej instancji, stanie faktycznym:

Wnioskami z dnia 18 czerwca 2010 r. L. Sp. z o.o. z siedzibą w K. (dalej: "Spółka") zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w K., działającego z upoważnienia Ministra Finansów, o wydanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. W uzasadnieniach obydwu wniosków zawierających opis zdarzenia przyszłego Spółka wyjaśniła, że w dniu 12 maja 2008 r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej. Działalność ta ma charakter produkcyjny, handlowy i usługowy w zakresie gazów technicznych wytworzonych na terenie powyższej strefy, transportu drogowego towarów, usług magazynowania i przechowywania towarów oraz usług w zakresie badań i analiz technicznych. Spółka zamierza prowadzić działalność na terenie SSE przez wyodrębniony w tym celu zakład i produkować gazy techniczne, które następnie będą dostarczane do kontrahentów albo w formie ciekłej (w jakiej są produkowane w SSE), albo w formie gazu sprężonego w butlach po uprzednim odparowaniu, który to proces będzie odbywał się w specjalnie przeznaczonych do tego napełnialniach, zlokalizowanych już poza obszarem strefy. Jak podkreśliła wnioskująca Spółka napełnialnie nie wytwarzają gazów technicznych, a jedynie mają napełniać butle gazem wyprodukowanym w zakładzie w SSE, bądź też w różnych proporcjach mieszanką gazów strefowych oraz gazów pochodzących spoza strefy (tzw. mixy/mieszanki gazowe). Butle napełnione dystrybuowane będą do kontrahentów Spółki za pośrednictwem składów (punktów dystrybucyjnych), w tym również składów prowadzonych przez podmioty zewnętrzne. Wynagrodzenie na rzecz składów zewnętrznych ustalane jest jako prowizja (procent) od przychodów osiągniętych przez dany skład na sprzedaży butli danego rodzaju. W dotychczasowej działalności Spółki (poza strefą ekonomiczną) prowizja zaliczana była do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z planami, w oparciu o dostępne sposoby kalkulacji kosztów i przychodów dla produktów butlowych, Spółka planuje dzielić koszty ponoszone podczas napełniania butli gazem odpowiednio na część dotyczącą gazu strefowego i na część dotyczącą gazu pozastrefowego. Podział ten dokonywany byłby w ten sposób, że od całkowitego kosztu wytworzenia gazu butlowego odejmowany będzie koszt gazu (zarówno strefowego i pozastrefowego). W ten sposób Spółka skalkuluje koszty związane z napełnieniem danej butli (takie jak koszty energii, remontów, wynagrodzeń, amortyzacji i pozostałe). Tak wyodrębnioną część kosztów Spółka zamierza dzielić wg tzw. BOM-u. Jest to stała, nie podlegająca żadnym zmianom receptura napełniania butli gazem, która pozwala na precyzyjne ustalenie, ile w danej butli znajduje się gazu wyprodukowanego w ramach specjalnej strefy ekonomicznej, a ile - wytworzonego poza jej obszarem. W konsekwencji na podstawie tej receptury można ustalić proporcję wskazującą, jaką część całego gazu wypełniającego butlę stanowi gaz wyprodukowany na terenie strefy. Ponieważ proces napełniania butli polega na odparowywaniu gazu ciekłego do butli, a koszt odparowania gazu nie zależy od rodzaju gazu, lecz od jego objętości/ilości, to Spółka planuje dla podziału kosztów napełniania butli mieszankowych na koszty związane z gazem wyprodukowanym w SSE oraz poza nią stosować trwały i niezmienny dla danej receptury współczynnik objętościowy obliczany na podstawie BOM-u. Spółka przedstawiła wzór takiej kalkulacji. Do kosztów produkcji odpowiednio przypisywane będą przychody, rozpoznawane w momencie sprzedaży gazu butlowego kontrahentowi - zwalniana będzie część dochodu odpowiadająca udziałowi kosztów strefowych w ogólnym koszcie butli (gazu i napełnienia).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00