Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 czerwca 2012 r., sygn. I OSK 252/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rajewska sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Myślińska po rozpoznaniu w dniu 22 czerwca 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej L. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 listopada 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 1327/11 w sprawie ze skargi L. J. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia[...]kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 listopada 2011r. (Sygn. akt II SA/Wa 1327/11) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę L. J. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] kwietnia 2011r. w przedmiocie zwolnienia ze służby. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy

Decyzją z dnia [...] listopada 2010r. Dyrektor Izby Celnej w Białej Podlaskiej zwolnił L. J. ze służby w Izbie Celnej w Białej Podlaskiej: Urząd Celny w Z., z dniem doręczenia decyzji. W uzasadnieniu wskazano, że zgodnie z art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej dla zwolnienia funkcjonariusza celnego ze służby konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze funkcjonariusz taki musi znajdować się w stanie zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych przez okres co najmniej 12 miesięcy, a po drugie nie ustąpiły przyczyny tegoż zawieszenia. W razie zaistnienia tych przesłanek dyrektor izby celnej uprawniony jest do zwolnienia funkcjonariusza celnego ze służby. W niniejszej sprawie obydwie omawiane przesłanki występują. Z akt sprawy wynika bowiem, że funkcjonariusz decyzją z dnia [...] marca 2008r. został zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych na okres od dnia [...] marca 2008r. do dnia 18 czerwca 2008r. Podstawą zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych było wszczęcie postępowania karnego o przestępstwo popełnione umyślnie, ścigane z oskarżenia publicznego. Następnie decyzją z dnia [...] czerwca 2008r. okres zawieszenia przedłużono do czasu zakończenia postępowania karnego. Skoro dwunastomiesięczny okres zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych upłynął, a prowadzone przeciwko niemu postępowanie karne nie zostało zakończone, to dyspozycja przepisu art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. została wypełniona. Organ podkreślił, że długotrwałe zawieszenie funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych nie pozwala na efektywne wykorzystanie przydzielonych etatów, uniemożliwiając zatrudnienie innych osób na to miejsce, co prowadzi do dezorganizacji pracy i niemożności prawidłowego wykonywania zadań. W związku z tym zwolnienie zawieszonego funkcjonariusza ze służby pozwoli właściwie wykorzystać zajmowany przez niego etat, zapewni sprawniejszą organizację pracy i zwolni z dodatkowych obowiązków funkcjonariuszy, którzy wykonują czynności służbowe także w zastępstwie wymienionego celnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00